R. A. Salvatore & Erika Lewisová: Barva draků

Z udatného hrdiny Umberta, který zem zachránil před řáděním draků, se po letech stal tyran. Jeho vojáci vybírají příliš velké daně, mrzačí lidi a berou si vše, co se jim zamane. Kořist pak vozí do královského města obehnaného vysokou zdí. V Královském Hradci však nemají a někteří ani nechtějí mít povědomí o tom, co jejich blahobyt jiné stojí.

Zeď nechal postavit král Umbert jako ochranu před draky, kteří se před jeho zásahem volně pohybovali zemí a nechávali za sebou jen spoušť. Nyní je všechno jinak. Ve městě krále stále oslavují, ale za zdí ho nenávidí. Před jeho výběrčími daní nikdo není v bezpečí a ženy se před nimi musí schovávat. Stejně tak Maggie, sirotek zachráněný potulným kouzelníkem Xavierem. Na své pouti za živobytím často musí vyklouznout z povozu a s Xavierem se setkat až na místě vystoupení. Jednou ve svém úkrytu vyslechne rozhovor vojáků, kteří se zmiňují o zajatém drakovi, kterého převážejí do města. Maggie má potřebu draka vidět a od jejich setkání se pro ni i celé království všechno změní. Magie se pro Maggie stane skutečnou.

Erika Lewisová vyrostla ve Virginii a v současnosti žije v Los Angeles v Kalifornii. Vystudovala Vanderbiltovu univerzitu a její vášní kromě psaní je cestování po inspirativních místech pro její příběhy. Na svém kontě má několik vydaných komiksů a románů, mezi nimi například Game of Shadows, Firebrand and Acursian.

R. A. Salvatore se narodil v roce 1959, pochází z Massachusetts, vystudoval žurnalistiku a získal bakalářský titul v oboru komunikace na Fitchburg State College, později i bakalářský titul v oboru angličtina. Vystřídal mnoho zaměstnání, než se jako velmi úspěšný spisovatel začal živit psaním na plný úvazek. Nejznámější jeho románovou postavou je temný elf Drizzt Do’Urden z knižního a herního světa Icewind Dale.

Kniha Barva draků je členěna do kapitol s předmluvou s uvedením do stručné historie země. Kapitoly sledují dvě knižní postavy, sedmnáctiletou Maggie a obdobně mladého Griffina, rytíře krále Umberta. Kapitoly věnované Maggie převládají a jsou psané v ich-formě. Griffinovy jsou pro změnu psané er-formou, ale nijak rušivě rozdíl nepůsobí. Příběhové linky obou hrdinů se často prolínají a nechybí ani romantická zápletka. Maggie je velmi impulzivní a ztřeštěná, Griffin je pravý rytíř, který bude díky Maggie stát často na rozcestí mezi svou věrností královské rodině a rytířským způsobům.

Román Barva draků mě zlákal obálkou a samotným tématem, protože draci jsou draci. Také jméno R. A. Salvatore mi není neznámé, mám přece jen dost načteno, a proto mě dost překvapila nehotovost knihy. Některá rozhodnutí, dějové zvraty a rádoby intriky prostě nefungovaly. Hrdinové by museli být několikrát mrtví. Také obranná zeď proti drakům, kteří umějí létat, mi připadá dost nelogická, i když se to oba autoři snažili trochu vysvětlit. Navíc poslední věta z příběhu dělá úplně jinou legendu a ani název románu nemá s dějem nic společného. Také si musím postesknout nad samotným českým vydáním, které nemělo příliš pečlivého korektora. V textu je plno chyb, chybí písmena i celá slova.

Je to škoda, protože kniha je velmi čtivá, nápady, se kterými autoři přišli, byly originální, jenže všechno to zaniklo v nepropojenosti a nelogičnostech.

Vydal: Fragment, květen 2022
Ilustrace: Robert Anthony Salvatore