Alexander Kühnert: Apoštolové temnoty

Jako by život a svět byly jedním nikdy nekončícím bojem. A i když temní páni byli již poraženi, stále je se čeho obávat.

V gamebooku Apoštolové temnoty hrajete za mladou ženu Tess, která během války proti Temným pánům přišla o rodiče a spolu s bratrem byla neustále na útěku. Jenže jednoho dne zmizel i bratr a Tess zůstala sama. Ujali se jí však Bylinarchové, druidský řád, který zasvětil život ochraně přírody a léčivé magii. Tess jednoho dne dostane úkol. Doprovodit mladého Railana, syna jejího vedoucího bylinkáře Savadrona, do Slunečného údolí, kde má proběhnout rekultivace půdy tak, aby se stala opět úrodnou. Savadron jí přislíbil, že pokud mladíka doprovodí na místo v pořádku, zasvětí ji do druidského učení. V kůži Tess se tedy vydáváte na tuto cestu, která však rozhodně nebude bezstarostná.

Apoštolové temnoty možná lehce zaskočí svou délkou. Patří k těm nejútlejším gamebookům a vystačí vám na jedno herní odpoledne. Hraní to však bude veskrze příjemné a zábavné. I přes krátkost je tu samozřejmě několik slepých větví, pastí, kde vaše cesta může záhy skončit, a především i několik konců, ke kterým můžete dojít. Samotný závěr je stejný, ale existují hned tři možnosti, jak se k němu dostat. Záleží, kudy půjdete, k jakým předmětům se dostanete a s kým budete hovořit. Samozřejmě vás čekají i souboje. Ty jsou vyřešeny jednoduše a přitom zábavně. Na konci knihy je tabulka náhody, která simuluje hody kostkou, přičemž získané číslo kombinujete s bojovým koeficientem, který je snadné vypočítat, a ve výsledkové tabulce jasně vidíte, kolik životů jste nepříteli ubrali a kolik on vám. Systém si osvojíte ihned v prvním souboji.

Před samotným hraním si volíte zvláštní znalosti a dovednosti, které mají vliv na vaše umění boje a také na jednotlivé situace v příběhu. Opět je výběr těchto možností velice stručný (tři různé dovednosti a tři znalosti), což je vzhledem ke krátkosti knihy v pořádku. Velice rychle tak do hraní vklouznete a tvorba postavy nezabere dlouhý čas.

Apoštolové temnoty se odehrávají ve světě Lone Wolfa a kniha velmi rychle navodí dostatečně ponurou atmosféru. Rovněž po příběhové stránce se jedná o velice povedený gamebook. Má jej na svědomí Němec Alexander Kűhnert, který se světem Osamělého vlka zabývá delší dobu a příběhy Joea Devera překládal do němčiny. Kromě gamebooků píše i romány a právě chystá svou první románovou trilogii.

Apoštolové temnoty jsou zábavnou jednohubkou s jednoduchou hratelností a dobrým příběhem. Jediný jeho zápor je již zmiňovaná krátká délka. Závěr příběhu dává naději, že by mohl v budoucnu být další příběh s Tess. Nezbývá než se na něj těšit. Svět Osamělého vlka se rozrostl o další kvalitní kousek.

Vydalo: Mytago, 2021
Překlad: Michal Smrkovský
Obálka: Slobodan Cedic, Matthias Lück