Ondřej Neff: Ultimus

Čas běží jak o závod a my stárneme. Jen ty postavy z knih jsou pořád stejné. Slavná kniha Ondřeje Neffa Měsíc mého života vyšla před třiatřiceti lety. Patří do cyklu Arkádie a nyní vychází jeho čtvrtá část – román Ultimus. A čtenáři se znovu mohou setkat s Kubou Nedomým a Dědkem Čuchákem.

Kdo zná všechny předchozí knihy z cyklu, má náskok, a to především v tom, že hlavní postavy zná. Nicméně i když to bude vaše první Neffova kniha, vůbec to nevadí. Ultimus má rychlý začátek a takřka jste do dění vhozeni.

Zmíněná dvojice starožitníků a robotických specialistů míří na Ultimus, vězení na odvrácené straně Měsíce. Mají tam práci. Musí vyřešit problém s umělými inteligencemi, které vraždí a jsou velkým nebezpečím pro obyvatele Ultima. Na lodi, se kterou letí na Měsíc, se setkají s aktivistkou Perlou a její společnicí Perličkou, jenže povaha těchto dvou žen je taková, že se označují jako jedna jediná bytost zvaná Perla. Její pohnutky jsou nejasné a brzy se ukáže, že cesta obou hrdinů na Ultimus bude přinejmenším problematická. Když se po problémech na Měsíc a k Ultimu dostanou, seznámí se s chodem věznice a zapletou se i do pokusů o vzpouru. Jsou v přímém ohrožení života, a aby toho nebylo málo, stojí proti nim zločinecká organizace Enigma.

Ultimus je dobrodružný akční sci-fi román, v němž se stále něco děje. Od počátku je však zřejmé, že hlavní téma jsou roboti a umělá inteligence. K tomu přičtěte zřejmou kritiku aktivismu, protože Perla jasně dává najevo Nedomému a Dědkovi, že autonomní entity (slovo robot je už na černé listině) mají stejná práva jako lidé. Člověk má dokonce pocit, že aktivistka považuje tyto entity za nadřazené člověku. Román se někdy přibližuje až satiře, kdy právě přehnaný aktivismus skrze příběh kritizuje.

Ondřej Neff se v románu pořádně vyřádil. Moderní technika a umělá inteligence je zde velice dobře využita, stejně jako různé zmutované organismy. Například stále rostoucí bytost Okuma, která slouží jako zdroj obživy pro celý Ultimus. Roste a roste a oni z ní odřezávají maso. To je navíc všemožného druhu (vepřové, kuřecí…). Takové perpetuum mobile obživy. Děj je svižný, ale někdy se dostaví pocit, že je toho všeho až příliš. Příběh by možná snesl větší proškrtání. V každém případě vás však ústřední dvojice hrdinů nepřestane bavit.

Ondřej Neff je legenda české literatury, novinář a bývalý rychlodabér zahraničních filmů. Na kontě má slavné romány Měsíc mého života, Tma či parádní verneovskou trilogii Tajemství pěti světadílů.

Ultimus je povedené sci-fi, jehož hlavním tématem je stále kvalitnější umělá inteligence a také překvapivě kritika přehnaného aktivismu. Kniha je rovněž krásně vizuálně vyvedena – desky jsou jemné a příjemné na dotek. O ilustrace se postaral Karel Jerie a v knize jsou místy krátké komiksové panely, které ji zajímavě doplňují. Kuba Nedomý a Dědek Čuchák jsou dobrá dvojka a věřím, že se s nimi setkáme ještě v dalších nových dílech. Nicméně nakladatelství Mystery Press chystá nová vydání i starších kousků ze série Arkádie.

Vydal: Mystery Press, 2021
Ilustrace: Karel Jerie
384 stran / 349 Kč