Kletba worgenů – jeden z nejoblíbenějších WoW komiksů konečně u nás

World of WarCraft je fenomén, kult, legenda. Je to chodící klišé, z něhož můžete snadno dostat otravu patosem, a zároveň je to jeden z nejpropracovanějších fantasy světů, na které lze narazit. Na české čtenáře se letos obzvlášť usmálo štěstí, když dostali několikanásobnou dávku nočních elfů, Plamenné legie a (rozto)milých nemrtvých.

Těžko říct, zda za to mohla covidová krize a uvědomění si faktu, že peníze nesmrdí, nebo prostě někdo v Blizzard Entertainment začal používat mozek. Ať je to, jak chce, tenhle (nejen) herní kolos zase po dlouhých letech pustil chlup v podobě práv na některé ze svých příběhů. A že mu to trvalo! Pomineme-li pár věcí kolem filmu (Ten tu byl jen tak mimochodem už v roce 2016 – jo, letí to.), bylo tu komiksově docela dlouho sucho (Knižně ještě déle – kniha Stormrage, donedávna poslední díl v sérii u nás, vyšla v roce 2013!). Napravit to přišla Kletba worgenů, což je v rámci WoW jeden z nejoblíbenějších komiksů vůbec. Ale taky si dal načas – tato uzavřená pětidílná minisérie, která u nakladatelství Crew vyšla v jedné knize, je tu totiž už od roku 2011.

Království Gilneas je dlouhodobě obléháno hordami nemrtvé armády Opuštěných. Od lidí je odděluje mohutná zeď. Ta však zároveň uvnitř drží jiné nebezpečí, jiného nepřítele, který po večerech chodí a rdousí nevinné obyvatele. Přijít tomu všemu na kloub se snaží svérázný vyšetřovatel Halford Ramsey. Ten podezřívá z vražd záhadný Vlčí kult a worgeny – prokleté vlčí lidi. V průběhu pátrání se však nedobrovolně stává článkem v předlouhém řetězci křivd, zrad a utrpení.

Není těžké odhadnout, proč se Kletba worgenů těší takové oblibě. Nejenže je to uzavřený příběh, ale worgenové jsou také v rámci WoW relativně neprozkoumanou rasou, takže nahlédnutí do příběhu o jejich vzniku fanoušky potěší. Kromě toho v Blizzardu dobře vědí, koho pustit k psaní scénáře. Micky Neilson není žádný nováček a dalo se tedy očekávat, že se historie worgenů zhostí se ctí – zakomponuje do příběhu dávné utrpení kaldorei, kletby, ušlechtilé cíle, co dláždí cestu do pekel, lásku, přátelství i nemístné osobní ambice. Tohle všechno je zaručenou kombinací pro ultra klišé. Když k tomu ještě přičteme melodramatická zvolání a hrdinské proslovy, z nichž odkapává patos po hektolitrech, máme zdánlivě zaděláno na průšvih. Jenže ve WarCraftu tohle vždycky fungovalo a nejspíš vždycky fungovat bude. Těm fialovým elfům s půlmetrovýma ušima člověk prostě musí věřit, že jsou ochotní obětovat se pro vyšší cíle, že budou útrapám vzdorovat až do posledního dechu.

V případě Halforda se taky nedalo dvakrát šlápnout vedle – je to cynický, chladnokrevný vyšetřovatel s nezanedbatelnými sherlockovskými rysy. Jeho psychologie nejde kdovíjak do hloubky, přesto je zdařilým vypravěčem. Mnohem více prostoru je věnováno noční elfce Belysře. S tou se setkáváme jak v současnosti, tak v retrospektivách, kdy jsme svědky zrodu původních worgenů.

S WoW bývá často jeden problém: jelikož je to velice komplexní a obsáhlý svět, do nějž přispívá celá řada tvůrců, nikdo se dvakrát netrápí s chronologií jednotlivých příběhů ani s tím, zda byly veškeré odkazované události už zpracovány knižně/komiksově nebo se opírají čistě o hry. A ačkoliv na pár podobně zmatených narážek můžete narazit i v Kletbě worgenů, pořád se všemu dostane postačujícího vysvětlení a příběh je pochopitelný i pro čtenáře, kteří s WoW ještě nepřišli příliš do styku. Přesto to není komiks, s nímž by se hodilo úplně začínat – zpracovává sice novodobější historii Azerothu, ale odkazuje na věci i postavy z dávné minulosti tohoto světa. Jako příklad uveďme fakt, že zde zmiňované Satyrské války (a s nimi zrod worgenů) se datují 9300 let před vpád orků na Azeroth – přičemž tento vpád je jakýmsi základním opěrným bodem WoW. Samotný příběh Kletby worgenů se pak odehrává necelé dvě dekády po tomto vpádu.

I tentokrát se kresby zhostili Ludo Lullabi a Tony Washington, přičemž oba už mají s WoW bohaté zkušenosti a nejednou se ukázalo, že dokážou dobře spolupracovat. Jejich pojetí k samoúčelně přepálené stylizaci Blizzardu dokonale sedí. Rozdíl mezi šedým, upršeným Gilneasem a pestrobarevnou minulostí kaldorei je oku lahodící, stejně jako tvary lepých elfek (no vlastně většiny ženských postav) a tesáky worgenů. Krve a usekaných hlav je tu tak akorát a některé panely si budete určitě hodnou chvíli prohlížet – ať už kvůli překvapivým detailům, nebo kvůli tomu, jak epicky vypadají.

Kletba worgenů je příběhem i kresbou důstojným přírůstkem do komiksové sbírky World of WarCraft. Pokud patříte k fanouškům, rozhodně nenechte tuhle sólovku ležet v knihkupectví.

Vydal: CREW, 2021
Přeložila: Zuzana Komprdová