Batman Svět – důstojný dárek k 82. narozeninám Temného rytíře

Batman je tu s námi už osmdesát dva let. Proto vedení DC oslovilo scenáristy a kreslíře ze čtrnácti různých zemí světa, aby napsali a nakreslili příběh, který se odehrává v jejich rodné zemi. A tak Batman opouští hranice Gothamu, aby bojoval se zločinem nejen v Římě, Paříži, Mexiku či Tokiu, ale díky Štěpánu Kopřivovi a Michalu Suchánkovi také v Praze.

Od konce března 1939, kdy v časopisu Detective Comics # 27 vstoupil na scénu, prošel Temný rytíř mnoha změnami a úpravami. Přesto byl vždy především detektivem pátrajícím po zločincích a trestajícím nespravedlnost. Z toho také vycházela většina scenáristů a až na několik málo výjimek se i zde povídky nesou v tomto duchu. Zároveň byl Batman vždy inspirací, bojovníkem proti zločinu, který braní slabé a nikdy neporuší svůj kodex.

Těm se věnují například povídka Můj Bat-Man od Kirilla Kutuzova, čínský příběh Batman a Pandí holka nebo závěrečná japonská povídka Batman nespoutaný. Určitý morální a především sociální přesah obsahuje brazilský příběh Kde jsou hrdinové? nebo německý Lepší zítřek. Většina povídek je však přeci jen o potírání zločinu a často by si zasloužily pokračování, neboť jako například turecká Kolébka či polský Obránce města působí jako první kapitola mnohem delšího příběhu. Prostě do rozsahu deseti stran toho nevtěsnáte tolik a někteří tvůrci jako by na to zapomněli.

Po výtvarné stránce nabízí sborník širokou paletu stylů od francouzské Paříže, jejíž výtvarný styl se podobá raným batmanovským příběhům, přes mignolovsky laděnou italskou povídku až po japonskou mangu. Ctitelé Briana Azzarella si možná povzdechnou, že jeho Globální město není regulérní povídka, ale jen takový prolog (ale díky kresbě Leea Bermeja atmosféricky uhrančivý), nebo že španělská povídka Zavřeno dovolená je spíš lehkou groteskou než temnou podívanou. Ale to už jaksi patří k údělu sborníků, že se nezavděčí všem. Někdy je scénář slabší, jindy zas člověku nesedne kresba.

Batman Svět je oproti jiným komiksovým sborníkům překvapivě vyvážený a fanoušek Temného rytíře v něm pravděpodobně nenajde vyloženě špatnou povídku. Také je na něm sympatické, že se většina scenáristů snažila hezky přiblížit čtenářům své město, ať už lokalitou, v níž se odehrává (Louvre ve francouzské povídce), nebo tím, že do příběhu zapojí významné památky svého města (jako se to povedlo Ertanu Ergilovi v povídce z Ankary).

Polští a vlastně i naši autoři v této snaze na rozdíl od Turků zůstali na půli cesty obálkou a jedním panelem, což je právě u Prahy trošku škoda. Protože naše stověžatá matička, Suchánkův vybroušený výtvarný styl a Batman… no, řekněme si to na rovinu – to by byla pecka. To také dokazuje skvělá obálka k jeho a Kopřivově povídce Rudá masa, která také zdobí české vydání tohoto sborníku. A byť Michal Suchánek tvrdí, že Jan Nepomucký se ze všech soch na Karlově mostě kreslil nejlépe a s příběhem o pátrání po uprchlém telepatovi nijak nesouvisí, s poslední větou povídky a s námi se všemi souvisí mnohem víc, než by se mohlo zdát.

„Je důležité, že existuje spravedlnost – bez ohledu na jakoukoliv ideologii nebo telepatické síly. Nebo jakékoliv jiné metody na ovládání myslí, které v budoucnosti radostně vynalezneme. S námi všemi není něco v pořádku.“

Závěrem dodám, že i když kniha obsahuje jen minimum bonusů, nepostrádá medailonky scenáristů a kreslířů, pevnou vazbu a pěknou snímatelnou obálku.

Vydala: CREW, 2021
Scénář: Brian Azzarello, Benjamin von Eckartsberg, Mathieu Gabella, Paco Roca, Alessandro Bilotta, Tomasz Kolodziejczak, Štěpán Kopřiva, Kirill Kutuzov, Egor Prutov, Ertan Ergil, Alberto Chimal, Carlos Estefan, Inpyo Jeon, Sü Siao-Tung, Lu Siao-Tchung, Juiči Okadaja
Kresba: Ethem Onur Bilgic, Thierry Martin, Natalia Zaidova, Michal Suchánek, Pedro Mauro, Lee Bermejo, Nicola Mari, Piotr Kowalski, Paco Roca, Juči Okadaja, Thomas von Kummant, Rulo Valdés, Jaekwang Park, Junggi Kim, Čchiou Kchun
Obálka: Michal Suchánek
Překlad: Ludovít Plata
Tisk: barevný