Na komiks Proti přírodě by byl nejspíš George Orwell pyšný

Kdo by nechtěl na exkurz do orwellovského světa plného (povětšinou) sympatických antropomorfních zvířátek, s kapkou mystiky a erotiky? Že to zní dobře? Zní. Ale varuji vás – může to být krapet drsnější, než se na první pohled zdá.

Než se do toho pustíme, vytáhněte si slovníky cizích slov a pojďme si shrnout, co všechno obsahuje správný totalitní systém a co najdete vrchovatou měrou i v komiksu Proti přírodě, když se pořádně podíváte: represe, restrikce, oprese a ostrakizace.

Některé prvky nejsou patrné hned na první pohled, ale skrze postavy – a také třeba díky reklamám na pozadí některých panelů – si velmi rychle uděláte obrázek o tom, jak to ve světě stvořeném Mirkou Andolfo chodí. Zdejší obyvatelé se mohou párovat pouze se zvířecími jedinci stejného druhu a opačného pohlaví. Cokoliv jiného je trestné – v lepším případě jednotlivci skončí v nápravných zařízeních pro „úchyláky“, v horším případě na jatkách. Kdo není v pětadvaceti sezdaný, musí platit přemrštěné daně. Kdo je neplatí… Je vám určitě jasné, kam to směřuje. Vláda proto vytvořila Reprodukční program – povinnou seznamku, kde každému svobodnému nad pětadvacet najde ideální protějšek. Společnost přece musí vzkvétat.

Leslie je mladá prasnička. Pracuje jako servírka v lolita baru a zdají se jí erotické sny o velkém bílém vlkovi. Zatímco se její nejlepší kamarádka pokouší přijít na to, proč se jí zdají tyto podivné sny, sama Leslie je sotva pár hodin po dovršení pětadvacátých narozenin vyzvána k návštěvě seznamky. To, co jindy trvá týdny až měsíce, šlo v jejím případě rychle – našel se její vysněný partner…

I přes velice ponurý a krutý svět není příběh sám o sobě nijak brutální – tedy ve smyslu fyzického násilí. Tomu se samozřejmě nevyhnete, ale autorka ho netlačí nijak na sílu, v jednotlivých panelech se vyskytuje spíš mimoděk, o to víc vás však zaskočí. O psychickém útlaku a teroru ale nemusí být ani řeč – ten je patrný z každé stránky a jeho dotěrná všudypřítomnost dodává komiksu patřičně tísnivou atmosféru. Do toho Mirka Andolfo míchá lehké mystické prvky a jakousi formu šamanismu. Vytváří tím dohromady čtivou a chytlavou kombinaci, která sice na první pohled láká především líbivou kresbou a atmosférou, ale ve výsledku může nabídnout mnohem víc.

Pravdou je, že Andolfo nijak zvlášť nezabředává do morálních a etických otázek, které na pozadí jejího příběhu vznikají. A je to dobře – vzhledem k tomu, že Proti přírodě je uzavřená třídílná minisérie, by podobné filozofování ubíralo dynamice děje a částečně i jeho přesvědčivosti. Leslie a její přátelé se samozřejmě těmito věcmi zaobírají, protože je bezprostředně ovlivňují, ale jejich prostřednictvím vám autorka nepodsouvá žádné sáhodlouhé traktáty o tom, jak by podle ní měl fungovat svět. Její hrdinové díky tomu působí věrohodně a jejich chování se zdá realistické.

Další kladné body lze přičíst také tomu, že příběh Leslie se zatím tváří spíš jako komorní drama o tom, co se děje jedné holce s nepřirozeně modrými vlasy, která se snaží přijít na kloub tomu, proč zrovna ona má v životě takovou smůlu. Zatím tu ani zdánlivě nevystrkuje růžky jakýkoliv pokus o svrhnutí globálního systému či boj proti ultimátnímu zlu – prostě jen sledujete snahu hrdinky o přežití ve světě, který se s nikým moc nepáře.

Kresba bude pravděpodobně tím, co vás zaujme na první dobrou. Nepatří sice k těm nejpropracovanějším stylům, na něž můžete narazit, je ale dostatečně osobitá a má nepopiratelné kouzlo (které může být do jisté míry dáno i tím, že se pohybujeme ve světě antropomorfních zvířat). Mohli bychom ji nejspíš označit za mainstreamovou – rozhodně nejde o nic experimentálního –, ale nic to nemění na tom, že řada panelů má neskutečnou sílu a atmosféru. Ať už díky propracované mimice postav nebo třeba vhodnému kolorování. A mírně erotické scény s bílým vlkem jsou jedna velká lahůdka. Mirka Andolfo se celkově vyzývavosti v kresbě nebojí – přesto je vše umírněné a vkusné.

Proti přírodě je na pohled i na čtení příjemný komiks, který nabízí přiměřeně akční jízdu v dystopickém světě. Má šmrnc a nechybí mu jistý punc originality. Navíc je to příběh disponující oním těžko uchopitelným kouzlem, díky němuž se vám zaryje do paměti.

Vydal: CREW, 2021
Překlad: Denisa Streublová
Počet stran: 112