Leoš Kyša (ed.) – L3g3ndy

Bylo nebylo deset mladých českých autorů a autorek, kteří dokázali převyprávět prastaré příběhy a obléknout je do moderního hávu. Editorem celé antologie se stal Leoš Kyša, a proto není žádným překvapením, že většina povídek patří do žánru sci-fi a fantasy.

Už od nepaměti si lidé vyprávěli staré příběhy, někdy jako varování a jindy proto, aby jim monotónní práce lépe utíkala. S každým vypravěčem se příběh lehce měnil a nabýval nový rozměr. Později se příběhy začaly zaznamenávat písemnou formou, čímž došlo k jejich ustálení. Jak takové časté převyprávění mohlo vypadat, ukazují povídky ve sbírce L3g3ndy. Deset nadšenců vypráví staré příběhy s novým nábojem.

Nejznámější z přispěvatelů je Theo Addair, autor několika oblíbených knih (dilogie Ve stínu oskeruše, Muffin a čaj). Naprostá většina ostatních autorů je zatím neznámá. Někteří přispěli do povídkové sbírky Protipól. Všechny povídky z L3g3nd jsou zajímavé a kvalitativně velmi vyrovnané. Vzájemně se liší subžánrem, protože se mezi nimi najde městská fantasy, postapo, sci-fi či popis zdánlivě obyčejného dne v mateřské školce. Některé vycházejí z městských legend a jiné ze starých českých pověstí. Na konci každé je vysvětleno, čím se autor inspiroval, ale u některých je to patrné na první přečtení, u jiných to chce zapojit opravdu velikou fantazii. Většina povídek se odehrává v Praze, ale dojde i na cestu prostorem a časem. Mezi inspirace patří Staroměstský orloj, tajuplná hora Blaník, Dívčí válka, Krok a jeho dcery či pověst o Golemovi.

Seznam povídek:
Deset kostlivců – Valerie Štástková
Schovka – Michael Walter
Dominika z Podolí – Annie Mirai
Tenkrát na zahradě – František Bui
Kanec – Daniel Podlipný
Skrýš – Veronika Šašalová
Dům u Zlatého kapradí – Theo Addair
Oheň – Tereza Vodvářková
Virus – Sára Vůchová
Železný muž – Martina Šourková

Všechny povídky jsou čtivé a o žádné se nedá říct, že by byla horší než ostatní. Záleží na konkrétním vkusu čtenáře a jeho aktuální náladě, co ho zaujme. Bylo by zdlouhavé se rozepisovat o kvalitách a zápletkách jednotlivých příběhů, ale chtěla bych zmínit alespoň tři, které mě nejvíc upoutaly.

Jednou z nich je Tenkrát na zahradě od Františka Bui, což vlastně není nic jiného než popis jednoho zasněženého dne v mateřské školce, kde se skupinky malých děvčat a chlapců najednou ocitnou bez dozoru a rozpoutají vskutku „Dívčí válku“. Příběh má trochu nostalgický nádech, protože skoro každý z nás někdy absolvoval koulovanou se sněhovými bunkry. A možná to bylo kluci proti holkám. Druhou povídkou je Kanec. Autor zasazuje pověst o Bivojovi a kanci do postapokalyptické pražské budoucnosti a představuje svět, za který by se nestyděl ani Mad Max. Co všechno snese pravé přátelství a jak moc se dokážou lidé změnit, aniž by si toho někdo všiml? Třetí povídkou, která mě zaujala, je sci-fi Virus. Nabízí velmi netradiční zápletku o konfliktu mezi lidmi a stroji. Mrazivý příběh vychází z pověsti o pražském Golemovi.

S vnitřním ponaučením a přesahem jsou příběhy Železný muž, Oheň, Dominika z Podolí, Dům u Zlatého kapradí i Schovka. Každá pracuje s jinou myšlenkou, ale všechny se snaží čtenáři přinést nějaké vnitřní poselství. Tito zatím neznámí autoři rozhodně mají potenciál a nepochybně bude zajímavé sledovat jejich další zářezy na knižním trhu. Pokud se jim podaří s psaním vytrvat, není důvod se bát o budoucnost literární fantastiky.

Vydala: Epocha, 2020
Obálka: Lukáš Tuma
Počet stran: 464