Grimm City: Není bestie jako bestie

Jakub Ćwiek v románu Bestie přináší čtenářům další nahlédnutí do osudů obyvatel Grimm City.

Situace po Wolfově případu se ještě úplně neuklidnila a v Grimm City se už zase schyluje k pěknému průšvihu. Někdo totiž zabil Franciska Thorniniho, jednu z nejdůležitějších postav mafiánského podsvětí, a město se tak otřásá v základech. Poměry v mafiánském světě jdou do popředí, tlaku ve městě využijí demonstrující dělníci, a tak řádící sériový vrah přezdívaný Drvoštěp skoro nikoho nezajímá. Ostřílení detektivové Evans a McShane mají zase co na práci. Na druhé straně mostu se zapojí do pátrání po zmizelé dívce i samozvaný šerif – bývalý boxer Emeth Bestie Braddock a vyvine se to směrem, který nikdo nepředpokládal.

Z předchozího dílu Vlk! čtenář zná oba detektivy a novinářku Pallu di Neve, zbytek postav je nových. Jakub Ćwiek začleňuje do vyprávění jejich myšlenky a úvahy, což dělá je i dané situace reálnějšími, akorát se samotnými postavami je obtížnější souznít. To ale neznamená, že by si čtenář nebyl schopen některé postavy oblíbit. Líbilo se mi pojednání o bestiích a postavy znázorňující bestie a velké hráče. Dějová linka o unesené dívce Cherry zřejmě v každém čtenáři vyvolá napětí, jak to skončí.

Detektivní fantasy román Bestie má čtenáři v relativně známém centru města a v nové prohnilé části za mostem co nabídnout. Příběh se zpočátku odvíjí z nenavazujících kousků vyprávění z pohledů různých lidí a postupně se začne skládat dohromady. Dějové linie se zaplétají do složitého vzorce, který může čtenáře občas mást. Oceňuji složitost zápletky, ale řekla bych, že v jistých úsecích může být složitá až moc – všechny ty hádanky, nedokončené věty a myšlenky, nuance. Ve všech těch detailech je náročné se vyznat a plně uchopit a pochopit souvislosti. Na druhou stranu tím autor neustále udržuje čtenáře v pozoru, napětí a nejistotě a koho by nebavilo trnout, jak se příběh vyvine?

Uzavření nebo většího odhalení v případu z románu Vlk! se čtenáři v tomto díle nedostane, jelikož mu Jakub Ćwiek sem tam hodil pouze nekonkrétní drobečky ohledně probíhajícího tajného vyšetřování. I v Bestii udržuje čtenáře do poslední minuty v napětí a nevědomosti. Bohužel se pořádného konce nebo osvětlení linií nedočkáme, jelikož otevřený konec zůstal na několika frontách.

Jakub Ćwiek napsal příběh z pohledu třetí osoby, postupně se věnoval převážně pohledům Emetha, Evanse, McShana, Pally s Emethovou dcerou a ruchu kolem soudu. Stejně jako v předchozím díle jsou popisy rozmáchlé a zabírají lehce větší část románu, každopádně na plynulosti to neubírá. Některé pasáže stále mohou zanechat dojem, jako by čtenář jen nahlížel do života tajné skupiny, a to kvůli skoro až argotní mluvě, neúplné znalosti rozložení města a pojmů, což ale dodává knihám osobitý charakter. Těžší, vážnější atmosféra v příběhu převažuje, ale najdou se tu i odlehčené, úsměvné momenty.

Ačkoliv v autorových dílech ne vždy stoprocentně pobírám veškeré souvislosti a důsledky, čtení jeho knih si užívám. Takže ať už milujete spletité zápletky, nebo „jen“ jedinečné prostředí a vyprávění, Bestie stojí za vyzkoušení.

Vydalo: Argo, 2021
Překlad: Robert Pilch
Počet stran: 328