Alix E. Harrowová: January a Deset tisíc dveří

Všude po světě se nacházejí roztroušené dveře umožňující průchody do jiných realit. Není snadné je objevit, ale jakmile na jedny narazíte, váš život už nikdy nebude jako dřív.

Své o tom ví January Scallerová. Bylo jí sedm let, když našla první dveře nebo Dveře, jak je sama označuje. Celá událost se odehrála v roce 1901 a January byla právě na jedné z cest se svým poručníkem panem Lockem, bohatým sběratelem prahnoucím po všem neobvyklém a jedinečném. Sama January částečně spadá do této kategorie kvůli svému smíšenému původu a tajemné minulosti. Vyrůstá bez matky a její otec Julian tráví většinu času na výpravách do exotických zemí, kde pro Locka vyhledává vzácné artefakty. Jeho dcera tak tráví většinu času o samotě v honosném sídle ve Vermontu připomínajícím obrovské muzeum. Má pouze jediného opravdového přítele Samuela Zappu, syna zdejšího obchodníka, který na místo pravidelně dováží potřebné zboží.

Její jednotvárný život zpestřují pouze občasné výlety s panem Lockem. January je při nich opečovávaná a užívá si veškerého pohodlí cestování první třídou. Brzy si ale začíná uvědomovat, jak křehké zůstává její postavení. Locke od ní očekává bezmeznou poslušnost a vzorné chování. Co na tom, že ona sama touží po dobrodružství. V sedmi letech se pro ni poprvé vše změní, když najde uprostřed prázdného pole Dveře vedoucí na místo s úžasně modrým oceánem. January se tehdy ještě domnívá, že si všechno vysnila, ale když o deset let později objeví zvláštní knihu popisující portály nacházející se na místech, kde jsou hranice mezi světy zvlášť tenké, postupně v existenci Dveří skutečně uvěří. Zároveň ovšem také přichází na to, že je někdo poslední dobou násilím zavírá a ničí…

January a Deset tisíc dveří patří bez pochyby mezi zajímavé debutové romány. Alix E. Harrowová se v něm originálně vypořádává s konceptem portálové fantasy a píše přitom krásným, poetickým, ale zároveň srozumitelným jazykem. Jedná se o příběh o dospívání a hledání rodiny, o vyrovnávání se se ztrátami a vlastní jinakostí. Je prodchnutý touhou po změně, kritizuje uspořádání světa na prahu 20. století, kolonialismus a nerovné postavení různých částí společnosti. Povzbuzuje odvahu nespokojit se s během věcí po zajetých kolejích a snahu pustit se do hledání vlastní životní cesty.

Vyprávění je rozděleno do dvou částí. Zpočátku čtenář sleduje osudy January v době jejího mládí, později se její kapitoly začínají střídat s těmi, které popisují události zaznamenané v tajemné knize, kterou hrdinka objevila. Obě naznačené linie se v závěru nakonec propojí a vyústí v dobrodružný závěr. Román ovšem akcí příliš nepřekypuje. Má poměrně pomalý start, ale staví hlavně na dobře vykreslené atmosféře a spoléhá na vtáhnutí čtenáře do děje pomocí popisů čarokrásných jiných světů.

January zapadá do řady poměrně typických YA protagonistek. Jde o osamělou dívku, která svou odvahou a nadáním nakonec dokáže změnit realitu. Zároveň je ovšem nevídaně sympatická, upřímná, vtipná a zdaleka ne za všech okolností dokonalá. Obdobně se mi líbilo i to, že hlavní antagonista není zdaleka vykreslený pouze v černých barvách a také ostatní postavy mají své světlé i temné momenty. V knize jsou celkem dvě výrazné romantické linie, a přestože mi obě připadají až příliš jednoduše podané, musím uznat, že do celkového konceptu perfektně zapadají.

January a Deseti tisíc dveří bych rozhodně doporučila všem, kdo mají rádi podobnou fantasy, jakou píše například Laini Taylorová. A samozřejmě se román hodí i pro všechny milovníky výprav do jiných světů. Mezi další výhody knihy patří i to, že jde o samostatný román, což se v rámci YA žánru už tolik často nevidí. A v neposlední řadě má i skutečně nádhernou obálku.

Originální název: The Ten Thousand Doors of January
Vydalo: CooBoo, 2020
Překlad: Adéla Špínová