Vychováni vlky (Raised by Wolves) – malý velký seriál

Ačkoliv filmy Prometheus a Vetřelec: Covenant moc velké divácké ohlasy nesklidily, Ridley Scott se své představy stvoření lidstva nevzdal. Společně se synem Lukem a týmem tvůrců se rozhodl pro vyprávění prostřednictvím seriálu na kanálu HBO.

Na nehostinné planetě přistane rodičovský pár androidů s osmi lidskými embryi a založí kolonii. Jelikož je okolí skutečně nehostinné (chladné počasí, téměř úplné absence rostlin a živočichů, a tedy i řádné potravy), děti začnou umírat, až nakonec zbyde jen jedno jediné – vyvolený, pojmenovaný Campion. Androidí Matka však usoudí, že by přece jen bylo lepší mít dětí víc, a tak napadne archu vezoucí lidské uprchlíky, vybere si několik „potomků“ a zbytek zlikviduje. To ještě neví, že archa byla semeništěm náboženského fanatizmu, takže se zbylým dětem vlastně docela ulevilo.

Náboženské půtky jsou vůbec mimo rodičovství velkým tématem celého seriálu. Autoři počítají s tím, že lidé zůstanou nepoučitelní, takže se jejich chování v budoucnosti moc neliší třeba od středověké inkvizice. Podobně fanatické je ale i mateřství androidí Matky. Ta je v tom samozřejmě nevině, neb tak byla naprogramována, takže ani Otec s tím nic moc nezmůže, jakkoli se snaží.

Celý seriál herecky vyloženě táhnou právě Matka a Otec – Amanda Collin a Abubakar Salim. Oba hrají velice přesvědčivě, přestože jsou takřka nováčci. „Viking“ Travis Fimmel si svého přihlouplého fanatického padoucha docela užívá, Niamh Algar v roli Sue, ženy s ukradenou identitou, pak ztvárňuje druhou tvář Mateřství, i když nakonec má s robotickou Matkou docela hodně společného.

Dětské postavy jsou vesměs nevýrazné. Winta McGrath jako poslední z roboty odchovaných dětí je tak dospělácký a snaživý, že je nepřesvědčivý a místy až protivný, Felix Jamieson coby lidské dítě z Archy má linku mnohem dobrodružnější a i projev sympatičtější, výraznější je snad jedině Jordan Loughran coby důvtipná a stále pochybující Tempest. Většina hrdinů je zkrátka nezajímavá či nevýrazná.

Moc nepomáhá ani docela primitivní scénář, kdy – podobně jako u filmu Avatar – může mít divák pocit, že se dívá na příběh určený dětem. Jenže to by tu nesměla být Matka, která se nebojí rozsévat hrůzu a docela efektivně vraždit. Amanda Collin do své role dává vše a je to také znát. I tady by ale šlo zajít dál, vztah android vs. člověk je mnohem lépe vyjádřen třeba ve filmu A. I. Umělá inteligence.

Velkým pozitivem seriálu Vychováni vlky jsou efekty, kterých překvapivě není příliš a jsou o to působivější a překvapivější. Výprava se omezuje na záběry věčně šedé krajiny, kde sice co chvíli sněží, ale sníh nikdy nenapadne. Také se dozvíme, že kus dál jsou nějaké tropy, ale děti mají smůlu, minimálně v první sérii se tam nepodívají. Ona monotónnost bohužel občas podtrhuje nudu (způsobenou možná i absencí postav, kterým by se dalo za každou cenu fandit), a tak si divák spíše všimne i chyb, kdy postava něco drží, v dalším okamžiku už to nemá, postava má určitou masku, v dalším záběru už má jinou a podobně.

Seriál Vychováni vlky nabízí hodně zajímavou kombinaci vesmírného sci-fi a postapa, provedením však sklouzává k průměru. A to platí pro celou řadu, nehledě na režiséra té které epizody. Doufejme, že pokračování nabídne něco víc…

Domovská stanice: HBO Max
Počet epizod: 10
Rok výroby: 2020