Nikol Wolfová: Ti předurčení

Knih vychází stále moc a prakticky není myslitelné mít přehled o všech. Proto se člověk rád dozví o počinu, který sice nemá zázemí velkého nakladatelství, ale přesto je zajímavý. To je případ i fantasy ságy Ti předurčení. Mladá autorka Nikol Wolfová to vzala za správný konec a předkládá čtenářům svérázné dílo.

Ti předurčení se řadí k slovanské fantasy, čerpají z našich starých pověstí a skvěle zapadají do našeho prostředí. Respektive do Čech vzdáleného středověku, kde se původní pohanství setkává s prvotním křesťanstvím. Hlavní zákony života netvoří církev, ale příroda. Doba je drsná a jedinou jistotou jsou snad jen roční období.

Příběh se točí především kolem mladé dívky Živy, která chce být ze všeho nejvíc se svou matkou, ale je svedena na scestí. Ocitne se mezi zvláštními bytostmi mimo „normální“ svět. Zjistí, že je k něčemu předurčená, že je výjimečná. Má se stát jedním z ročních období – Jarem. Bytosti kolem jsou Zima, Léto a Podzim. Nad nimi dohlíží ještě Stvořitel, který právě v Živě vidí velké schopnosti.

Právě motiv ročních období je velice zajímavý a poměrně originální. Rovněž vztah lidí a oněch ročních období, kdy Zima, Léto a ostatní jsou takřka božské bytosti, působí nezvykle. Živa se se svou novou životní rolí vypořádává těžce a stýská se jí po matce. I toto je dobře podáno, nicméně přicházejí první výtky. Vztah matky a dcery je samozřejmě silný, ale vše trvá hodně dlouho a po čase příběh ztrácí napětí.

S tím souvisí i absence většího nebezpečí. Čtenář začne být napjatý spíš až s koncem druhého dílu. Hrdinům jako by chyběl pořádný nepřítel. Pasáže o tom, jak se Živa stává Jarem, jsou působivé, nicméně ve výsledku působí trochu jako motání se v kruhu. V příběhu vystupují i další postavy, ale nejsou tak zajímavé jako Živa. První díl sleduje osudy její matky. Čtenář se podívá hodně do minulosti a pochopí, že Živa skutečně musí být velice výjimečná.

Kapitoly jsou vyprávěny z pohledu různých postav a také v různých časech. To působí matoucím dojmem a naprosto ředí atmosféru obou knih. Některé kapitoly jsou psány z pohledu Živy a v některých je popisována ve třetí osobě. To je v tomto případě čtenářsky velice nepříjemné. Možná chtěla autorka obsáhnout co nejvíce postav a jejich myšlenek, výsledek je ale takový, že je čtenář vlastně neustále vyrušován změnami času, postav a „ich“ a „er“ formy v případě Živy. Navíc jsou kapitoly velice krátké, proto vyprávění působí roztříštěným dojmem.

Díky flashbackům čtenář pochopí celou hloubku vztahu matky a dcery, přesto z dramaturgického hlediska někdy narušují hlavní děj (jsou umístěny nevhodně). Stylisticky píše Nikol Wolfová pěkně, nicméně ne pro každého bude snadné se do textu začíst. Je v něm ještě znát autorčina nevypsanost.

Obě knihy mají velice obyčejné obálky, které bohužel náhodného „kolemjdoucího“ nepřilákají. Přitom fantasy příběhům sluší pěkné a epické obálky. Ti předurčení se ale snaží zaujmout především svým zasazením a poněkud odlišným přístupem. Prozatím vyšly dvě knihy a další tři se chystají. Vypadá to jako velkolepá série, ale je nutno dodat, že jednotlivé romány jsou krátké, okolo sto padesáti stránek.

Nikol Wolfová je nejenom autorkou této série, ale také zakladatelkou nového nakladatelství Brk, které velice sympaticky rozjíždí svou činnost a zaměřuje se na mladé české autory.

Ti předurčení jsou pro fantasy scénu rozhodně oživením, ale kvůli několika slabinám nelze hovořit o skutečně skvělém počinu. Příběh působí docela nevýrazně a nevhodně použité flashbacky a skákání od postavy k postavě můžou být pro čtenáře matoucí. Chybí rovněž pořádný záporák a lepší práce s motivacemi hlavních aktérů. Přesto v sérii vidím potenciál a v samotné autorce talent.

Vydal: Nakladatelství Brk; 2019, 2020
Počet stran: 144 + 171
Cena: 229 + 249 Kč