Krásná temnota – byla jednou jedna mrtvá holčička…

Kdybych vám řekla jenom to, že Krásná temnota je příběh o roztomilých bytostech žijících v těle mrtvé dívenky, možná by vás napadlo, že ona mrtvola je na celém příběhu to nejbizarnější. Ovšem to byste byli na omylu. Tady totiž o krutosti, ujetosti a bizár není nouze.

Když se Auroře a jejím podivným, skřítkům podobným spoluobyvatelům začne současný příbytek doslova rozpadat pod nohama (z důvodu tlení), nezbývá jim nic jiného než se poohlédnout po něčem dalším. Od těla mrtvé dívenky, které jim až doposud sloužilo jako domov, se však většina nechce hnout, a tak zůstává na Auroře, aby ostatním zařídila slušné živobytí ze všech dostupných materiálů. Drobní roztomilí tvorečkové jsou však nezkušení a značně naivní a snadno se stávají oběťmi divých zvířat nebo vlastní hlouposti. Kolik jich přežije celý rok až do dalšího jara?

I když to tak teď možná vypadá, Krásná temnota není tradiční vyvražďovačka, ačkoliv masakr je to hodně slušný. Když jsem psala, že jsou zdejší hrdinové nezkušení a naivní, možná jsem k tomu měla přidat i celou řadu dalších vlastností. Jsou totiž také: sobečtí, závistiví, prolhaní, škodolibí, marnotratní a nezřídka i zlí. To, co začalo jako snaha o přežití komunity, se postupně mění v ukázku všeho špatného, co se v lidech skrývá.

Krásná temnota se stává sledem drobných i velkých tragédií a selhání. Příběhem se vine celá řada krutostí – často zapříčiněných vnějšími okolnostmi, ale mnohem častěji sobeckostí, hloupostí či lhostejností postav. Tyto hrůzy jsou ve své jednoduchosti a naivitě, kdy si hrdinové vlastně nejsou plně vědomi toho, co se děje a co sami činí druhým, o to horší a mají o to větší dopad na čtenářovu psychiku. Je to skoro jako pozorovat malé děti, které nemají ani ponětí, jak moc ubližují nebohé mouše, když jí se smíchem trhají křidýlka – je to pro ně zkrátka hra. Jenže dítěti vysvětlíte, že to, co dělá, je špatné. Zdejším hrdinům to nikdo nevysvětlil, a tak situace eskaluje a čtenáři se stávají svědky čím dál horších věcí. Chvíle, kdy ze stránek jen tak zmizí další postava a všechny kolem to nechává chladnými (nemluvě o tom, jak morbidně nezřídka tyto postavy sejdou ze světa), jsou syrové a bolavé. Stejně jako občasné poznámky, jen tak mezi řečí vyřčené některými hrdiny.

Rozhodně stojí zato zmínit se o kresbě. Ta totiž na první pohled vybízí k tomu, abyste knihu s nadšením koupili svým dětem. Nedělejte to! Nechcete-li svým ratolestem zadělat na noční můry… Jen málokdy narazíte na takový rozpor mezi roztomiloučkou kresbou, která jako by vypadla z dětských obrázkových knih, a obsahem. S až naivní kresbou vyvedenou pestrými vodovými barvami, plnou roztomilých obličejíků, silně kontrastuje morbidita sdělení jednotlivých panelů. Tento kontrast je záměrný a opravdu funguje – možná i díky vzhledu komiksu působí celý příběh tak surově a brutálně.

Krásná temnota je morbidní, znepokojivá a rozhodně ve vás zanechá hluboký čtenářský dojem. Já jsem si takřka jistá, že mi unikla nějaká hlavní myšlenka či poselství, že jsem neodhalila všechny roviny příběhu, přesto mě řada výjevů z knihy pořád straší. Je to silný zážitek, ale troufám si tvrdit, že rozhodně není pro každého – pokud zrovna nemáte náladu na podobný emocionální masakr, raději sáhněte po nějaké přívětivější knize. Dozajista ne všichni tuto temnotu shledají krásnou…

Vydal: CREW, 2020
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 112