Nejhloupější anděl aneb jak se může snadno zvrhnout vánoční zázrak

Prakticky nic se nemusí podařit napoprvé, tak proč by zrovna vánoční zázrak měl být výjimkou? Stačí jeden anděl pověřený vykonáním vánočního zázraku, kterému nebylo shůry příliš naděleno a jenž neporozumí nevinnému dětskému přání. Zejména pokud si vybere nepříliš vhodné místo s ne úplně normálními obyvateli…

Malé kalifornské městečko jménem Borová Zátoka se stává dějištěm vánočního příběhu z pera Christophera Moora. Kromě toho, že je známé svými borovicemi, oblíbenými jako vánoční stromky napříč americkými domácnostmi, je navíc vyhledávanou destinací obyvatel velkoměst k znovunalezení ne až tak komerčního kouzla Vánoc. Jinak by nemělo vlastně ani co nabídnout. Jen sám Bůh ví, proč si toto místo vybral anděl Raziel, aby zde nalezl dítě, kterému by z boží vůle splnil vánoční přání.

Vybral si Joshuu Barkera, jenž byl svědkem ne právě vánočního klidu a míru. Vidět Santu s rýčem v krku není úplně ono, zvlášť před blížícími se Vánoci. To vás změní, zejména pokud jste dítě stále ještě na Santu věřící. Jenže takové upřímné a nesobecké dětské přání o znovuoživení Santy nemusí být druhou stranou úplně správně pochopeno. Bláznivá sváteční jízda tak může začít!

Christopher Moore se do vánočního příběhu pustil s opravdovou černohumornou vervou. Vzal přesně to správné množství výživně bizarních postav, jejichž charaktery vybrousil jako výstavu pokřivených váz v zrcadlovém bludišti. Vše zasypal notnou dávkou černého humoru, přidal špetku absurdity, hrst hororu, zamíchal a bylo vymalováno! Příběh po krátkém seznámení se všemi postavami nabírá obrátky, které si udrží až do samotného konce. A to, že kniha není nijak zvlášť objemná, z ní činí další z klasik vánočního čtiva pro všechny čtenáře, kteří už znají Vánoční koledu Charlese Dickense opravdu nazpaměť.

Kniha česky poprvé vyšla v roce 2006 u BB artu a nově vloni u Tritonu, takže mají čtenáři fantastiky velkou šanci ji do Vánoc sehnat. Ať již pro sebe nebo jako vánoční dárek svým blízkým. Opravdu dobrých vánočních příběhů je jako šafránu a Nejhloupější anděl aspiruje na to stát se klasikou svátků nejsvětějších pro každého, komu se dostala jednou do rukou. Aneb jak se říká: „Pokoj lidem dobré vůle“ s ne zrovna malým háčkem trhajícím maso rovnou od kosti, u kterého se čtenář navíc zasměje.

Hodnocení: 83 %

Vydal: Triton, 2019
Překlad: Tomáš Jeník