Jonathan Garnier, Yohan Sacré: Dobrodruh Timo

Timo je malý blonďatý kluk, který naprosto zbožňuje čtení knih. Rodiče mu nosí nové příběhy, zatímco ostatní děti se mu posmívají, že dobrodružství prožívá jen na papíře. Jednoho dne Timo zjistí, že už přečetl všechno, co se přečíst dá. Odvážný klučina se proto rozhodne vydat na vlastní dobrodružství, o kterém bude po svém návratu vyprávět celé vesnici.

Timo má už dávno sbalený batůžek se vším, co by mohl na výpravě potřebovat. Za svůj krátký život přečetl již spoustu knih, takže ví, jak se chovají hrdinové a co může v přírodě mimo vesnici čekat. Umí se také orientovat podle hvězd nebo vody. Na své cestě potkává zvláštní tvory, dává jim jména, jejich chování si vysvětluje jako znamení a následně se jimi řídí. A tak se omylem dostane do chrámu, kde osvobodí uvězněné zvíře a zároveň probudí netvora, který mu je od té doby v patách.

Timo je stále ještě dítě, a proto zpočátku oplývá lehkou, roztomilou naivitou, kterou dospěláci ani bytosti kolem něho nutně nesdílejí. Nesobecké činy chlapce vedou k onomu vysněnému dobrodružství – nebezpečnějšímu, než si kdy představoval. Timo potkává prastaré síly a magické bytosti a dozvídá se, že mezi dobrem a zlem je často velmi tenká a nepřesná hranice. Postupně přichází na to, že hrdiny nedělá velký meč a svaly, ale že podstatné je snažit se pochopit ostatní a násilí nechat jako poslední možnost. V příběhu určeném pro děti od šesti let najdeme hlavně důležité hodnoty, jako je přátelství a soucit.

Pro lepší orientaci v příběhu si Timo každý den píše do svého deníku, kde představuje nové bytosti a shrnuje uplynulé události. Pokud se tedy malý čtenář v barevném vyprávění ztratí, po pár stránkách ho čeká lehká rekapitulace, v níž jsou také zopakovány doposud nezodpovězené otázky. Právě tímhle ohlédnutím se za příběhem vychází Dobrodruh Timo vstříc těm nejmenším čtenářům.

Přestože je obálka knihy vedena v tmavých barvách, uvnitř čeká přehlídka především pastelových barev, které podtrhují naivní ražení příběhu a skvěle doplňují také přírodní scenerii, v níž se Timyho výprava odehrává. Postavy řeší své problémy s horami a skálami v pozadí a je vidět, že ilustrátor Yohan Sacré má kresbu přírody v malíčku. Velký formát knihy zaručuje, že se v jednotlivých panelech neztratí detaily a text zůstane dobře čitelný. Jiný styl ilustrace byl použit například v Timyho deníku, který je v sépiových odstínech, a jednobarevné „Timyho“ malůvky vypadají jako kreslené vodovkami.

Dobrodruh Timo z pera Jonathana Garniera s ilustracemi Yohana Sacrého jde svou nadprůměrnou kvalitou srovnat především s populární Hildou, se kterou má společného dětského hrdinu, přírodní prostředí, netradiční bytosti a hlavně čtivý dobrodružný příběh. Vyprávění o blonďatém chlapci určitě zahřeje u srdce malé i velké čtenáře.

Vydal: CREW, 2020
Scénář: Jonathan Garnier
Kresba: Yohan Sacré