Meta – nic pro sexisty a misogyny

Jak by asi vypadal dnešní svět, kdyby se v něm vyskytovali jedinci s výjimečnými schopnostmi srovnatelnými s těmi, které mají smyšlení hrdinové v komiksech a podle nich natočených blockbusterových filmech?

Mainstream by s přijetím něčeho takového v reálném světě měl zcela pochopitelně obrovský problém. Nejspíš právě proto pojal Pavel Bareš toto téma poměrně kriticky, až by se dalo říci moralisticky, aby do něj zakomponoval pohled na nemoci současné doby a západní společnosti. S tímto pohledem by se nemuseli ztotožnit čtenáři přespříliš pohánění testosteronem. Snad i proto je román označen jako dívčí, kterým vlastně ale současně není.

Hlavní hrdinka Lenka Křížová by byla „normální“ dospívající vysokoškolačka, kdyby nedošlo k již zmíněnému výskytu výjimečných jedinců, označovaných zkráceně jako Mety. Jelikož se jedná asi o jedno procento v populaci, bráno celosvětově, vládám světa se poměrně daří tyto jedince registrovat a kontrolovat. Jsou pochopitelně i výjimky potvrzující pravidlo, z nichž jednou je právě Lenny. O její schopnosti ví pouze velmi omezený počet jejích nejbližších, alespoň si to do určitého okamžiku myslela. Do chvíle, než se její jinak šedivý život vlivem dramatického zvratu změnil k nepoznání.

Lenny je stereotypní ženskou obětí, zasazenou do fantastického světa, zneužívanou opět typickým mužským agresorem, zde v podobě stalkera a manipulátora. Začíná si uvědomovat pomalu se utahující smyčku této zvrácené hry. To Lenny donutí sebrat veškeré síly a začít bojovat s tímto narušeným jedincem, i když s čím dál více sílícím pocitem osamělosti, s nemožností se komukoliv svěřit a podle neznámých pravidel hry na kočku a myš, pokud se chce ze stahující smyčky vymanit. Současně riskuje odhalení svých schopností ve světě, kde lidé s nadpřirozenými schopnostmi nezachraňují životy, nýbrž se buď uchytí v zábavním průmyslu, nebo přežívají na okraji společnosti. Ne že by na okraji společnosti nežily i ty úspěšné Mety. Neúspěšní však řeší základní existenciální problémy. Navíc těm neregistrovaným hrozí doživotní internace.

Svět, jejž Pavel Bareš v románu představil, je rozhodně zajímavý. Promyšlený do nejmenších detailů, podle autorem nastavených pravidel hry. Vtáhne čtenáře do děje prakticky okamžitě. Od počátečního seznámení s hlavní postavou přes střípky z dětství a popis hrdinčina rodinného a sociálního zázemí až po vazby s lidmi vyplňujícími její existenční bublinu. Všechny postavy jsou doslova živé svou uvěřitelností, což dokazuje autorovo vytříbené vypravěčské umění. Dokonce tak vytříbené, že by se v rámci fantastického žánru dalo polemizovat, jestli někde neexistuje jistá feministicky smýšlející spisovatelka Pavla Barešová, píšící pod mužským pseudonymem.

Vždyť od čeho by byla fantastika, kdyby nedávala prostor přesahům a třeba i absurdním fantaskním dedukcím o záměrech sdělení, jehož jednostranné femininní nastavení je v případě románu Meta minimálně zvláštní. Kniha je jasným důkazem, že válka pohlaví jako téma se dá včlenit i do fantastického žánru.

Cílovou skupinou jsou všichni čtenáři fantastiky, kteří se nechají vtáhnout do velmi poutavého příběhu, plného napětí, dějových zvratů i emocí. Ty sice nemusejí být v daný okamžik vždy příjemné, do příběhu však plnohodnotně patří. Dělají jej tím, čím má být. Živým, dýchajícím příběhem, ve kterém jakékoliv sympatie či antipatie k postavám si už musí zrovna jako v životě vyřešit čtenář sám se sebou.

Hodnocení: 84 %

Vydal: Host, 2020
Vazba: flexo