Petr Jaroněk: Běsi z temného hvozdu

Knihy Petra Jaroňka mají fantastické obálky. Ta k Ospalé slovanské díře působila velmi tajemně. Nyní se může pochlubit nádhernou obálkou i jeho druhý román Běsi z temného hvozdu. Obě ilustrace vytvořil Mikuláš Podprocký a před takovou krásou nutno smeknout klobouk.

Běsi z temného hvozdu se vracejí deset let před události vyprávěné v Ospalé slovanské díře. Příběh vypráví o Mladenovi, chlapci, kterého vychoval „Lučištník“, avšak příliš se mu do lovení nechtělo. Byl dost plachý a bojácný. Oproti tomu druhá hrdinka románu, dívka Dobrava, je žena „od rány“, jak se patří, a jen tak se ničeho nezalekne. Vychoval ji starý čaroděj Volch, ale příliš ji toho ze svého umu nenaučil.

Cesty Mladena a Dobravy se osudově protnou. Zpočátku je to Dobrava, která je vůdčí osobností, ale i Mladen je nucen se vymanit ze své počáteční ustrašenosti. Čeká je totiž boj o osud jejich světa, protože les je napaden démony a temnotou. Mladen v lese narazí na duchy, kteří mu ukážou, kam má jít, a on musí odejít i od Dobravy, se kterou si byli čím dál bližší. Je to však jen začátek jejich příběhů, ve kterém do jejich života zasáhne mnoho osudových událostí.

Román je o něco temnější než jeho předchůdce a autor zde na jednu stranu použil podobné „noty“, ale zároveň zapracoval na některých aspektech, které minule tak výrazné nebyly. Asi tím nejdůležitějším je fakt, že Běsi z temného hvozdu jsou daleko emotivnější, čtenář tak bude příběh ještě více prožívat. Může za to i romantická linka, která není nijak dotěrná nebo nevhodná, spíš má člověk o to větší tendenci Mladenovi fandit.

Pokud Ospalá slovanská díra mohla lehce evokovat Les mytág, „Běsi“ jsou Holdstockově tvorbě ještě bližší. Snad i proto, že zde už není detektivní dějová linka, ale příběh se víceméně celý odehrává uprostřed lesa a jeho mýtů či magie. Petr Jaroněk rozhodně neopisuje, ale náladou románu může zmíněného mistra temné fantasy připomenout.

Kniha má rychlé tempo a je velmi čtivá. Ospalá slovanská díra měla trochu netypický závěr (legenda či pověra o zrodu nepřítele). Běsi z temného hvozdu jsou nejnapínavější zhruba dvacet třicet stránek před koncem a následně poněkud zpomalí a stagnují, což je docela škoda. Závěr je sice pěkný, a pokud jste četli první knihu, patrně si řeknete „to krásně do sebe zapadlo“, přesto mohl být závěr o něco dramatičtější.

Běsi z temného hvozdu jsou druhým románem Petra Jaroňka. Děj knihy časově předchází příběhu v Ospalé slovanské díře a perfektně ho doplňuje. Autor zde působí ještě o něco jistějším dojmem, a především dokáže lépe předat emoce. Běsi z temného hvozdu jsou temnější a zábavnější. Petr Jaroněk má tak na kontě druhou výbornou knihu a je velkým příslibem do budoucna. Pokud ještě přeskočí nastavenou laťku, bude se jednat o neskutečnou parádu.

Vydalo: Argo, 2020
Obálka: Mikuláš Podprocký
Počet stran: 196