Moje hrdinská akademie 1 – každý může být superhrdinou

Nakladatelství Crew v rámci vydávání mang nelení a koncem loňského roku přineslo další současnou manga pecku, která dobývá srdce čtenářů po celém světě. Tímto titulem není nic menšího než humorně laděná akční nálož My Hero Academia.

Ve světě, kde má drtivá většina lidí nějakou nadpřirozenou schopnost, není jednoduché být normálním, průměrným člověkem. Jenže Izuku „Deku“ Midorija právě patří do té nepravděpodobně malé skupiny lidí bez schopností. To mu ovšem nebrání, aby byl nerdem zbožňujícím všechny superhrdiny a aby toužil dostat se na prestižní hrdinskou akademii, z níž vycházejí profesionální superhrdinové známí po celém světě. Jenže se ukazuje, že k tomu opravdu nějaké ty schopnosti potřeba jsou. Izuku se shodou náhod připlete k bitce, v níž sehraje zásadní roli jeho vůbec nejoblíbenější superhrdina – Allmight. Následně dostane příležitost splnit si svůj sen. Zůstává otázkou, zda bude ochoten podstoupit náročnou (a nezřídka bolestivou) cestu, na jejímž konci je nejistá budoucnost profesionálního hrdiny.

My Hero Academia: Moje hrdinská akademie se rozjíždí hodně rychle. Scenárista a kreslíř Kóhei Horikoši se s ničím dlouho nepáře. Už během úvodní kapitoly ve zkratce vysvětlí, jak se to má se superhrdiny i s jeho ústřední postavou. Izuku je kvůli absenci jakýchkoliv schopností otloukánek, kterého kdekdo šikanuje – především jeho dávný kamarád z dětství Kacuki. Přesto si zachovává až naivní optimismus. Věci se dějí ráz na ráz – najednou je tu šance na splnění snu, ale to si musí Izuki pořádně máknout. Hned nato jsou tu přijímací zkoušky na akademii a v prvním svazku už se dokonce stihne i úvodní výuková hodina. Mohlo by se zdát, že to Horikoši bere z rychlíku, ale všechno kupodivu drží pohromadě, a dokonce zpod toho zběsilého tempa vykoukne sem tam něco z minulosti, nebo vystrčí růžky náznak vážnějších motivů, kterých se možná dočkáme v budoucnu.

Manga je sice klasifikována jako shounen – tedy primárně akční, dobrodružné čtení pro mužskou část populace –, ale myslím, že si v ní každý najde to svoje. Je to o nezbytné tvrdé práci, pokud si chce někdo splnit svůj sen, a kromě akce – které v dalších dílech nepochybně přibude – nabízí i postavy se slibným potenciálem. Mimoto se tu vyskytlo i pár náznaků na různá traumata a emocionální zátěž, kterou si s sebou jednotlivé postavy mohou vláčet, což by do příběhu – i zdejších mezilidských vztahů – mohlo vnést další zajímavé prvky.

Kresba se zatím nese v typickém manga stylu, přičemž nejvíc je to znát na Izukim – jeho kukadla jsou neskutečně roztomilá. Horikoši nesklouzává k přehnaným karikaturám, ale co není, může být. V knize je navíc pár jeho náčrtků postav se základními charakteristikami a informacemi o tom, jak se dopracoval k jejich finálnímu vzhledu.

Japonci si libují v příbězích ze školního prostředí a v příbězích, v nichž se z outsidera stane ten nejhustější týpek pod sluncem. My Hero Academia kombinuje obojí a soudě podle prvního svazku má slušně zábavný potenciál do budoucna s visícím otazníkem nad možností přesahu.

Vydal: CREW, 2019
Překlad: Eliška Nováková
Počet stran: 196