Jakub Ćwiek: Vlk! (Grimm City 1)

Město plné smogu z těžby mrtvého trolla a kriminalita, kam se podíváš. Grimm City není město pro slabé povahy. Nakladatelství Argo vydalo první díl temných detektivek od polského autora Jakuba Ćwieka.

V Grimm City začnou umírat taxikáři a začnou se rojit spekulace. Jde o vyřizování účtů mezi gangy, nebo se na scéně objevil někdo nový? Vše nabere obrátky, když se najde zavražděný inspektor Wolf. A jak to už tak bývá, někdo byl v nesprávný čas na nesprávném místě. Muzikant Alfie se obrátí s prosbou o pomoc na policii a ta rozjede vyšetřování. Objevují se nové stopy a teorie a detektiv Evans s agentem Noble Service McShanem budou muset rozklíčovat, co se doopravdy děje.

Hrdinové příběhu mají spletitější charakter a mohou se čtenáři zdát vzdálení. K některým postavám člověk cítí sympatie, vžije se do nich a soucítí s nimi, ale spíše si musí každý čtenář najít tu svou oblíbenou, jelikož nejsou důsledně rozlišené na dobráky a zlouny. Každopádně svým jednáním povedeně zapadají do příběhu a vystihují jeho atmosféru. Ačkoliv Jakub Ćwiek nešetří se jmény a různými názvy, nejdůležitějších postav není přemíra a lze si je snadno zapamatovat. Evanse a McShana spojuje společná minulost a pravděpodobně se nerozešli v dobrém, ale průběžně se jejich spolupráce zlepšuje.

Vlk! se odehrává ve velkoměstě Grimm City, které se rozkládá na mrtvém obřím trollovi, ze kterého jsou získávány vzácné suroviny. Zároveň je kvůli tomu město znečištěné, plné smogu a černého deště. Není zrovna jednoduché vydělat si tu slušné peníze, a tak se to tu kriminálníky jen hemží. Neexistuje bílá či černá zóna, dobro a zlo, vše zabředá do velké šedé zóny. Policejní metody se občas neliší od těch gangsterských a korupce se také nevylučuje.

Ve světě, ve kterém se příběh odehrává, existuje spousta odkazů na pohádkový svět a jsou okolo toho také vytvořena náboženství. Podle jistých vyznání existuje Kniha života, která v sobě obsahuje Příběh celého světa s jednotlivými osudy.

Drsná nefiltrovaná detektivka Vlk! s prvky noir ukazuje zcela jinou stránku fantastiky smíchanou se sci-fi. Jakub Ćwiek se se čtenářem nemazlí stejně jako příběh – hodí ho do dění, neobtěžuje se mu nic vysvětlovat a nechá ho, aby si sám udělal obrázek. Vyprávění trochu působí jako film, ale v pozitivním smyslu. V příběhu se vyskytuje jedna hlavní dějová linie se složitější zápletkou, která se vyšetřováním rozmotává. Může být těžší pochopit okolnosti, jelikož autor občas nedokončuje myšlenky postav, a buď čtenář vše pochytí a tak nějak chápe, nebo je mu to postupně rozkrýváno. Konec je otevřený a zanechá čtenáře natěšeného na pokračování.

Jakub Ćwiek napsal román ve třetí osobě, kdy se střídá dění hlavně okolo Alfieho a vyšetřovatelů, ale i dalších postav. Nálada příběhu je vážnějšího rázu, ale nepůsobí tíživě, častěji je zlehčována kratšími scénkami. Do mluvy se promítá slang, vulgarismy, sem tam se tu vyskytnou anglické výrazy. Autor svými popisy umocňuje atmosféru a neokrade čtenáře ani o detailnější popisy mrtvol, rvaček a jiných nechutných střípků.

Pokud si chcete přečíst něco neotřelého a máte rádi drsnější detektivky, má vám Vlk! co nabídnout. A ti, co s noir žánrem ještě nemají zkušenost, si mohou díky této knize zažít noir atmosféru.

Vydalo: Argo, 2020
Překlad: Robert Pilch