Catwoman: Ve svitu měsíce – zlobivé holky to dotáhnou daleko

Spousta lidí si často stěžuje, že dnešní mládež vůbec nečte. Různých rad, jak děti přitáhnout k četbě, najdete dvanáct do tuctu. V DC Comics nelenili a připravili rovnou celou sérii, v níž se čtenářům snaží přiblížit své ikonické hrdiny (zatím tedy hrdinky) v teenage verzi.

Komiks Catwoman: Ve svitu měsíce je druhý z titulů řady DC Ink, co cílí na mladší čtenáře. Jak již napovídá název, hlavní hrdinkou tentokrát bude Selina Kyleová, neboli Catwoman. V tomto okamžiku, kdy je teprve puberťačkou, si však říká Catgirl. Navzdory svému mládí je už zdatnou zlodějkou, a i když se snaží hrát si na tvrďačku, má srdce na pravém místě. Což je vzhledem k její životní situaci možná právě ten problém. Selina raději uteče z domova, než by čelila despotickému, opileckému příteli své matky. Netrvá to dlouho a jako Catgirl se chytne party zlodějíčků.

Catwoman: Ve svitu měsíce je komiks, který se zaobírá značně problematickými otázkami a jeho celkové vyznění je hodně vážné a ponuré. Ať už je to domácí násilí, útěk z domova a bezdomovectví nebo sebepoškozování. Platí totéž, co v předchozím dílu série Mera: Proti proudu, a sice že tato témata nejsou rozebírána kdovíjak do hloubky, jsou spíše lehce nadnesena, jsou však přítomna a na čtenáře doléhá jejich závažnost. Zároveň si ale plusové body zaslouží fakt, že i když není Selina zrovna prototyp vzorné holky, nejsou její činy přehnaně glorifikovány – ani samotnou hrdinkou, ani scenáristkou Lauren Myracleovou.

Se Selinou je velice snadné se ztotožnit, její charakter je dobře propracovaný a její interakce s ostatními postavami jsou přirozené a zábavné. Zajímavě načrtnutý je tu její vztah s Brucem Waynem – ten má rozhodně potenciál.

Celému komiksu ovšem dominuje především hutná atmosféra, která z něj dýchá. Té značně napomáhá barevné ladění příběhu, v němž se nachází pouze tři barvy – černá, modrá a bílá (vlastně čtyři, protože musíme počítat i fialkovou, v níž je řešena většina retrospektiv). Díky barevné střídmosti se čtenáři mohou ponořit do Selinina smutného životního příběhu ještě víc. Kresba jako taková je dostatečně propracovaná, rozhodně se nedá označit za strohou, i když nehýří přehnanými detaily. Isaac Goodhart navíc vyniká v mimice postav, takže je o to snazší si k nim najít vztah. Jako celek působí kresba dojmem zlaté střední cesty mezi mainstreamem a vyloženě uměleckou tvorbou.

Catwoman: Ve svitu měsíce působí hlubším a propracovanějším dojmem než Mera: Proti proudu. Možná za to může důraz kladený na atmosféru, nebo to, že zdejší činy jsou spíše hrdinstvím běžného dne (nebo jeho neplechami) než něčím globálním, co přesahuje život jednotlivce. Ať je to jak chce, tohle by opravdu mohla být cesta, jak ke čtení dostat i mládež.

Vydal: Crew, 2020
Překlad: Filip Škába
Počet stran: 204