S. T. Joshi: Černá křídla Cthulhu 4

Ještě před pár lety bych byl v podstatě rád za každý článek či zmínku o H. P. Lovecraftovi. Každá kniha, která vyšla, znamenala svátek a mýtus Cthulhu tu byl v podstatě jen pro poměrně úzký okruh hororových fajnšmekrů. Dnes je tomu jinak a zejména letošní rok nabídl mnoho věcí, které jsou se jménem hororového mistra spjaty. Jednou z těch nejvýraznějších je i čtvrté pokračování povídkové antologie Černá křídla Cthulhu.

První tři knihy ze série si našly velkou oblibu u čtenářů a především ukázaly, že autorů, kteří nesou odkaz H. P. Lovecrafta, je opravdu hodně. Čtvrté pokračování obsahuje sedmnáct povídek a jednu báseň. Některé autory můžou čeští čtenáři znát z předchozích dílů, jiní se tu představí úplně poprvé.

Sbírku sestavil opět S. T. Joshi, velký znalec Lovecraftova díla, který napsal i jeho biografii H. P. Lovecraft: A Life (1996), za niž získal Cenu britské fantasy a Cenu mezinárodního sdružení autorů hororu.

Černá křídla Cthulhu 4 nabízejí všemožné druhy lovecraftovského hororu, vždy však platí, že člověka jméno mistra napadne.

Například povídka Přerušovaný spánek od Codyho Goodfellowa čtenáře zavede do světa snů. Nalezne zde ohromnou tvůrcovu fantazii, která nemá hranice. Bohužel tu chybí pořádný příběh, což není u psychedelické povídky až takové překvapení, nicméně příběh se pyšní skvělou a silnou pointou.

Jonathan Thomas s povídkou Hvězdy tvoří nás zavítá do světa umění. Hlavním hrdinou je výtvarný kritik, který jde sice na výstavu, ale nakonec ho zaujme něco zcela jiného. Někdo nasprejoval na zdi domů podivné graffiti. Jsou to vzkazy, které ho zavedou až k jistému poznání. V podstatě to je čistá „lovecraftovina“ hozená do moderního světa.

Hodně bizarní a temná je jedna z kratších povídek ve sbírce, a to Trofej od Melanie Temové. Samotná zápletka je velice nezvyklá. Hlavní hrdina je totiž těhotný muž. Příběh disponuje zlou a temnou atmosférou, přičemž je čtenáři jasné, že muž neočekává zrovna krásné miminko.

Žánrovým vybočením je scifárna Kontakt. Tu napsali společně dva autoři, John Pelan a Stephen Mark Rainey. S trochou nadsázky se dá příběh přirovnat k Hvězdné pěchotě. Zde se totiž také posádka potýká s nepříjemným obřím hmyzem z hlubokého vesmíru. Aby těch inspirací nebylo málo, na počátku problému stojí podivný monolit a ten zas evokuje vzpomínky na román 2001: Vesmírná odysea. Povídka je asi tou nejakčnější v celé sbírce a představuje vcelku vítané osvěžení.

Zajímavé je využití historie Peru v příběhu Kult mrtvých. Lois H. Greshová zde přináší něco navíc, což povídku vcelku zachraňuje. Není vůbec špatná, ale je zkrátka klasickou ukázkou příběhu, kde hraje hlavní roli pradávný kult. Děj příliš nepřekvapí. To ale platí pro většinu příspěvků v knize. Ostatně jsou Lovecraftem inspirovány, vycházejí z něho a vzdávají mu hold.

Jednou z nejlepších povídek ve sbírce je V případě smrti od Simona Strantzase. Ačkoliv zápletka není šokující ani nikterak objevná, je dobře odvyprávěná a pro fanouška hororu naprosto ideální. Hlavní hrdina je spisovatel píšící temné příběhy. Neví, kde se to v něm bere. Když mu však zemře matka, začne číst její deník a zjistí nepěkné informace o své rodině. Otázka „Kde se to v něm bere?“ tak získá zcela nový význam.

Knihu uzavírá báseň Strach se plíží Bouřným vrchem, jež vychází z Lovecraftovy povídky Číhající děs. Autor píše jak jeho vzor a je znát, že má jeho styl dobře zažitý. (Přesto se dostavuje jistá pachuť, protože autor si nechal upravit jméno na Charles Lovecraft. Je to australský spisovatel, který dokonce založil tematické nakladatelství P’rea Press. Jedna věc je držet prapor odkazu HPL a druhá na něm stavět celou kariéru. Tohle je však pouze můj osobní pohled, a tudíž vám to může připadat zcela normální.)

Černá křídla Cthulhu 4 je sbírka plná povídek, které souvisí s mytologií, kterou H. P. Lovecraft vytvořil. Mnozí autoři se snaží napodobit i styl psaní zmíněného mistra hororu. Většina povídek má zcela předvídatelný průběh, a pokud dílo HPL znáte, takřka nic vás nepřekvapí. Otázkou je, zda byste to vůbec chtěli. Kniha je určena těm, kteří tento styl hororu milují a chtějí. V tom případě pak opravdu dostanou pořádnou porci kosmického hororu. Doba Lovecraftovi přeje, a pokud jste jeho fandou, není tato kniha špatnou volbou.

Obsah:
Fred Chappell – Artefakt
W. H. Pugmire – Co víří v stínu