Mera: Proti proudu – i teenageři chtějí být za hrdiny

Kdo by v mládí nesnil o tom, že bude hrdinou? Jenže to s sebou přináší i mnohá úskalí, která lidská bedra nemusí vždy unést. Obzvlášť když je vám šestnáct a ještě máte o hrdinství značně zkreslené představy, stejně jako Mera.

Mera je xebelská princezna, jejíž národ úpí pod nadvládou Atlanťanů. Je také rebelka, které se nelíbí dohodnutý sňatek, v němž by měla figurovat jen jako ozdoba královského dvora, a ne jako válečnice, kterou je. Když se dozví, že se na souši skrývá atlantský princ jménem Arthur, jehož smrt by mohla Atlanťany konečně zlomit, rozhodne se vzít svůj život do vlastních rukou a přinést otci Arthurovu hlavu. Jenže osud má občas jiné plány.

Mera: Proti proudu je první knihou z nové série DC Ink, která se snaží přitáhnout ke komiksům mladší čtenáře. Bere si na paškál známé komiksové postavy a dělá z nich teenagery. Pozměňuje tak jejich originy a předkládá je novým čtenářům v jednoduší, stravitelnější formě. Mera tak řeší nejen státnické záležitosti, ale také první lásku, důvěru k přátelům a pošramocený vztah s otcem. Její příběh rozebírá – byť zjednodušeně – celou řadu témat, která jsou pro dospívající důležitá a skrze příběh často i lépe uchopitelná. Ať už jde o strach z neznáma, z rozdílnosti, o předsudky, které mohou věci šeredně zkomplikovat, umění dělat kompromisy nebo přijmout zodpovědnost za své činy.

Scenáristka Danielle Paigeová se zaměřila hlavně na vývoj vztahu mezi Merou a Arthurem. A i když se jí oba hrdiny podařilo dobře prokreslit, jejich vzájemná přitažlivost působí uměle (obzvlášť když přihlédneme k tomu, že Mera by měla být Arthurova femme fatale). Přesto se tu však najde dostatečné množství atributů, které cílová skupina dozajista ocení. A musí se nechat, že se autorce podařilo vytvořit několik vtipných i hodně silných momentů, které svou atmosféru přidávají komiksu plusové body.

Kresba Stephena Byrnea je vcelku jednoduchá s důrazem na postavy. Neoplývá kdovíjakými detaily a nemá ani složité pozadí jednotlivých panelů. Přesto dokáže zaujmout silnými konturami a barevným laděním. To je záměrně nevýrazné – tlumené tóny v odstínech modré, zelené a hnědé, v nichž dominují rudé vlasy hlavní hrdinky, vytváří příjemně umělecký dojem, který ale nepůsobí samoúčelně a na sílu.

Mera: Proti proudu je svým zpracováním, sympatickými postavami i na pohled líbivou kresbou vhodným čtením pro dospívající, kterým je koneckonců určena (jen je důležité je upozornit, že dostanou trochu jinou verzi příběhu, než který možná čekají po zhlédnutí filmu Aquaman z roku 2018). Věřím, že jim tento komiks skutečně dokáže otevřít dveře do rozsáhlého DC Univerza. Obávám se však, že pokud po komiksu sáhne zkušený čtenář, bude to pro něj jen odpočinková jednohubka k odpolední kávě.

Vydal: Crew, 2019
Přeložil: Filip Škába
Počet stran: 208