Roshani Chokshi: Aru Šah a konec času

Dvanáctiletá Aru Šah bydlí se svou matkou v muzeu indické kultury v Atlantě. Každý den je obklopena stovkami starožitností a na rozdíl od návštěvníků si může sáhnout, na cokoliv chce. Tedy až na podivnou lampu, o které matka tvrdí, že je prokletá…

Aru je tak trochu lhářka. Ve škole se s ní nikdo nebaví, protože všichni vědí, že Aru má sklony si vymýšlet prapodivná dobrodružství, která údajně zažívá s mámou na exotických dovolených. Přitom je to většinou jen její máma, kdo lítá po světě, protože se snaží obohatit muzejní sbírku. Jednoho prázdninového dne do muzea přijde skupinka spolužáků, kteří Aru nevěří nos mezi ušima. A aby jim dokázala, že nelže pořád, rozhodne se sáhnout na onu prokletou lampu, a tím jim dokázat, že magie je skutečná. Jenže Aru tím probudí Spáče, který postupně začne zmrazovat vše živé. Její spolužáci, matka a spousta dalších lidí jako by se zastavili v čase. Podaří se Aru napravit, co spáchala?

Právě probuzením lampy se Aru konečně dozvídá o svém pravém původu. Aru je totiž jednou z pěti polobohů, reinkarnací dávných velkých hrdinů Pánduovců. Potkává svou „sestru“ Mini, s níž se vydává na velkou výpravu za záchranu světa. A nejenže to celé absolvuje v pyžamu se Spidermanem, navíc jí na rameni sedí mluvící holub Vrk. A Spáč je jim všem neustále v patách. No, nuda to určitě nebude.

Aru se řídí intuicí, vůbec nepromýšlí věci do hloubky a do všeho se vrhá po hlavě. To Mini je přesný opak a také už od malička ví, že svět indických bohů není žádná smyšlená legrace. Mini je sice ze všeho dost vystrašená, na druhou stranu se řídí především rozumem a fakty. Dívky se mají jedna od druhé co učit, a tak zatímco se snaží všechny zachránit, poznávají nejen jedna druhou, ale i samy sebe. Aru navíc celý příběh doplňuje svým vtipem a sarkasmem. A nechybí ani časté popkulturní narážky, hlavně na její oblíbené filmy a seriály.

První kniha o Aru Šah je bezpochyby originální už tím, že se orientuje na indickou mytologii, která není v dnešní kultuře tolik profláknutá. Nutno podotknout, že svět indických bohů je opravdu obrovský. Jsou tu stovky bohů především kvůli jejich neustálé reinkarnaci, proto je velice těžké se ve všem ihned zorientovat. Autorka Roshani Chokshi však odvádí dobrou práci. A pokud se čtenář ztratí v tom, kdo je kdo, na konci knihy ho čeká slovníček s vysvětlením.

Aru Šah a konec času je první kniha v edici „Rick Riordan představuje“. Jde o značku oblíbeného dětského spisovatele Ricka Riordana (Percy Jackson, Magnus Chase…), která vydává různé knihy zaměřené na mytologie různých kultur. Zatímco Aru Šah se zabývá indickou mytologií, The Storm Runner ukazuje mexickou kulturu a například sci-fi Dragon Pearl se věnuje korejskému folkloru. Každý si tak vybere to, co ho zajímá.

Aru Šah jako první v této edici se nevyhnula častému porovnávání právě s Riordanovou nejznámější sérií Percy Jackson. Ono je totiž velice snadné si tyhle dva světy spojit a říct, že Aru Šah je vlastně Percy v sukni. Ale ve skutečnosti je to jinak. Aru Šah a konec času přináší velice originální pojetí indické mytologie a s Percym má společné leda to, že se oba vydávají na dobrodružství do světa bohů. A není pochyb o tom, že i v dalších dílech můžeme čekat napínavou cestu, v níž Aru se sestrami potká pěknou řadu indických bohů.

Vydal: Fragment, 2019
Překlad: Dana Chodilová
392 stran / 349 Kč