Holly Blacková: Podlý král (Férská sága 2)

Jude rozehrála v Krutém princi nebezpečnou hru a teď sklízí plody svého úspěchu. Rychle však přichází na to, že mnohem těžší než moc získat bude snažit se ji v rukou udržet.

Uběhlo pět měsíců od doby, kdy se Jude dozvěděla, že její mladší bratr Doubek patří mezi potenciální dědice celého Elfhamu. Ve snaze zajistit mu klidné dětství stranou od veškerého nebezpečí se jí nakonec podařilo přehrát protivníky a dosadit na trůn místo něj prince Cardana. Ten ji na oplátku ustanovil svou senešalkou a rádkyní. Dvořané nad takovým rozhodnutím oprávněně kroutí hlavou, nikdo z nich totiž netuší, že skutečnou vládkyní se stala Jude, která Cardana oklamala. Nový král ji teď musí rok a den na slovo poslouchat a není z toho právě nadšený.

Jude doufala, že si bude moci po zisku koruny alespoň na chvíli odpočinout. Uběhlo ale už téměř půl roku a ona se pouze přesvědčila o tom, jak složité je snažit se udržet krok s věčně se měnící politickou situací. Cardan jí navíc roli právě neulehčuje a dělá všechno proto, aby vypadal jako neschopný vládce. Odhalit řadu spiknutí tak zůstává na Jude a členech jejího Stínového dvora. Mají se stále co otáčet, protože princ Balekin se rozhodně nevzdává a manipuluje událostmi i ze své vězeňské cely. Větší hrozbu však představuje královna Orlagh, která vidí změnu na trůnu jako příležitost k porušení prastarých dohod mezi Podmořím a pevninou. Podaří se Jude zabránit ničivé válce a dokáže ještě navíc přesvědčit Cardana, aby ji nechal vládnout dál?

Podlý král je vystavěný na podobném principu jako jeho předchůdce. Začíná zvolna, prakticky celá zápletka se točí kolem intrik a snah různých postav získat výhodu a přehrát ty ostatní. V sázce je však tentokrát mnohem víc než zisk koruny – jde o budoucnost království. Jude ani nadále nemůže nikomu věřit a často je pro ni téměř nemožné rozlišit spojence od nepřítele. Napomáhá k tomu i celkový koncept říše víl. Nebezpečí tady číhá za každým rohem a i jeden chybný krok může mít nedozírné následky. Zdejší obyvatelé sice nedokážou lhát, ale stali se přeborníky v manipulaci a krutých tricích. Jedná se o temné a nemilosrdné místo, které ale zásluhou barvitých popisů a představivosti autorky má i neopakovatelnou atmosféru a kouzlo.

Dalším silným aspektem knihy jsou postavy. Jude představuje neuvěřitelně komplikovanou, ambiciózní a rozporuplnou hrdinku. Oproti předchozímu dílu prodělala znatelný charakterní růst a zesílilo i její odhodlání dosáhnout svého. Snaží se zarputile vybalancovat všechny nevýhody, které jí její lidský původ ve vílím světě přináší, a urputně si pěstuje železnou vůli a sebekontrolu. Zároveň ale umí být také zranitelná, bojuje s vnitřní loajalitou ke členům rodiny a snaží se vzdorovat citům ke Cardanovi, protože román Podlý král je sice z menší, ale podstatné části také o něm a jejich vzájemně se rozvíjejícím vztahu. Větší či menší prostor vedle nich potom dostávají i další výborně vykreslené postavy v čele s Taryn, Vivi, Pumou nebo Madockem.

Prostřední díly fantasy trilogií mají zpravidla složitý úkol, Holly Blackové se však v Podlém králi povedlo posunout děj dopředu a rozvinout ho ještě lákavějším směrem, než tomu bylo v Krutém princi. Příběh má sice pomalý rozjezd a je založený hlavně na zákulisním plánování, zradách a pletichaření, závěrečná třetina ale nabízí i pořádnou dávku napětí, emocí a hlavně opět naprosto nečekaný a dechberoucí závěrečný zvrat, který už nemůže na závěrečnou knihu víc nalákat.

Originální název: The Wicked King
Nakladatelství: CooBoo, 2019
Překlad: Radka Kolebáčová