Džundži Itó: Balónky oběšenců a další hororové příběhy

Některé horory jsou děsivé svou atmosférou, jiné zapůsobí brutalitou, nechutností nebo se soustředí především na psychiku postav. A pak jsou tu Balónky oběšenců od čelního představitele japonské hororové mangy Džundži Ita.

Celý titul knihy zní Balónky oběšenců a další hororové příběhy. Jde tedy o sbírku několika povídek, které představují výlet do podivuhodné fantazie autora knihy. Je známá věc, že japonské příběhy (nejen horor) jsou námi často vnímány jako nezvyklé, mnohdy za hranicí bizarnosti, či dokonce nevkusu. To vše se dá aplikovat právě i na tuto mangu. Jistě budete při čtení kroutit nechápavě hlavou (jak to může někoho napadnout), nebo naopak cítit úžas.

Většina příběhů je v zásadě jednoduchých, což v praxi znamená, že by se daly ústně odvyprávět v pár větách. Jenže v podobě mangy působí mnohdy napínavě a i přes přímočarost mají ambice vás překvapit. Vždy jde především o hlavní nápad.

V případě povídky Deska z bazaru jde o zápletku, kdy dívka u kamarádky poslouchá úžasnou písničku, ale zpěvačka i název skladby je neznámý. Dívka je písní však natolik uhranutá, že ji prostě musí mít. Tato povídka patří mezi ty psychologické.

Naopak Zimnice vás dost možná znechutí. Mladý muž má podivné sousedy, jejichž dcera je divná. Je stále doma a trpí nějakou nemocí. Muž je zvědavý a zjistí, že ona záhadná nemoc funguje tak, že dívka má po celém těle díry. Těmi dýchá a právě proto jí je velká zima. Děr je stále víc a nutno říci, že byste povídku neměli číst při jídle. Pokud trpíte trypofobií, není to pro vás.

Snad ještě nechutněji může působit příběh s názvem Tuk. Je o rodince vlastnící restauraci, kde se dělají především smažená jídla. Celý dům je mastnotou doslova nasáklý, včetně jeho obyvatel. A tuku je stále víc a je všude.

Přesto sbírka obsahuje ještě bizarnější příběhy. A některé z nich jsou i velice humorné. Tedy pokud máte rádi hodně černý humor. Ať už se jedná o povídku Modelka, v níž mladý filmař objeví v módním časopise fotku velice ošklivé dívky. Z fotografie má nepříjemný pocit a diví se, že časopis vůbec takovou modelku angažoval. Následně je velice překvapen, když na konkurz k novému filmu dorazí právě ta nesmírně ošklivá a znepokojivá modelka a chce být hlavní hvězdou snímku.

Svérázný humor nechybí ani titulní povídce Balónky oběšenců, která je o mladé dívce, jež je uvězněná doma. Nemůže ven, protože tam na ni číhá smrt. Město je sužováno sebevraždami, které nejsou až tak dobrovolné. Nebezpečí číhá ve vzduchu. Na obloze se objevují velké balónky, které vypadají jako obří nafouklé hlavy obyvatel města.

Za vrchol sbírky považuji povídku, která odpovídá nejvíce definici klasického hororu. Obejde se totiž bez větších bizarností či humoru, zato je velice temná a ve své podstatě opravdu děsivá. Název příběhu Dlouhý sen vlastně představuje základní zápletku. Na neurologickém oddělení nemocnice je hospitalizován pacient, který má velice dlouhé sny. S každým novým ránem muž tvrdí, že prožil ještě delší sen. Je na tom psychicky čím dál hůře a zdá se, že si to nevymýšlí. Když jsou jeho sny dlouhé jako celá tisíciletí, začne se i fyzicky měnit. Tato povídka respektuje všechny základy hororového žánru. Samotná představa toho, že by se to mohlo stát i nám samotným, je víc než nepříjemná.

Z hlediska kresby je sbírka Balónky oběšenců velice povedenou mangou, již tradičně se jedná o černobílou kresbu, ale je v ní mnoho prostoru pro nejrůznější detaily a právě absence barev dělá příběhy možná ještě o něco temnější. Rozhodně s vámi některé kresby pohnou. Džundži Itó dovede nakreslit skutečně hrůzné bytosti.

Bonusem ke každé povídce je komentář samotného autora. O tom, jak ho příběh napadl a co jím vlastně chtěl říci. Je tu vždy rovněž ukázka prvotních zápisků, kdy ještě neměl autor povídku přesně vymyšlenou. Vy tak máte šanci nahlédnout pod pokličku samotného způsobu tvorby Džundži Ita. Autor se u nás etabloval sérií Spirála a naposledy také románem v podobě mangy Ryby – Útok z hlubin.

Balónky oběšenců a další hororové příběhy jsou naprosto skvělou hororovou sbírkou, kterou by neměl minout žádný milovník žánru. Naleznete tu spoustu originality a není tu jediná „slabší“ povídka. Čtení této knihy je zážitek a většina povídek se vám nesmazatelně zaryje do paměti. Pokud se právě toho nebojíte, rozhodně si Balónky oběšenců pořiďte.

Vydalo: Nakladatelství CREW, 2019
Scénář a kresba: Džundži Itó
Překlad: Anna Křivánková