Na Alisik leze jaro

Ať už máte doma malou princeznu v růžových šatičkách, nebo rebelskou gotičku, na čtení komiksů není nikdy příliš pozdě (ani příliš brzy). A pokud váháte, co dát tomu svému pokladu takhle ze začátku do pařátů, nakladatelství Crew se vám rozhodlo s tím trochu pomoct a vydalo už třetí díl německého komiksu o mrtvé dívce jménem Alisik.

Alisik a její přátelé musí vyřešit, že se jim někdo snaží zničit jejich neživoty, aby na místě Starého hřbitova mohl postavit nákupní centrum. Jenže místo toho má Alisik plnou hlavu Rubena, do něhož je zamilovaná. Její vměšování se do chlapcova života však může přinést spoustu komplikací. A to ještě Alisik netuší, že si co nevidět vzpomene na svou smrt a na vše, co tomu předcházelo.

Pravdou zůstává, že Alisik – Jaro, je stejně jako předchozí díly primárně o líbivé kresbě Helgeho Vogta, která se nese v burtonovském duchu, a příběh zůstává v pozadí. Pravidla světa mrtvých jsou stále řešena formou sešitových zápisků, čímž scénárista Hubertus Rufledt poměrně elegantně, byť možná trochu lacině, vybruslil z nutnosti vysvětlovat potřebné zákonitosti v ději. Zůstává mu tak prostor pro budování atmosféry, na níž především komiks stojí, a na řešení záhady kolem smrti Alisik. Hodně se tu také soustředí na milostnou linku mezi Alisik a Rubenem. Ani v předchozích dvou dílech se toho zase tolik nedělo, ale Jaro přináší opravdu především emocionální výlevy a utahuje smyčku kolem osudu hlavních hrdinů.

Jako nudný dospělák sice můžu nad onou plytkostí a místy jistou uspěchaností děje brblat, stejně jako nad na sílu tlačenými morálními ponaučeními. Ale pro svou cílovou skupinu je Alisik zcela ideální. Nebála bych se ji dát do ruky klidně už i desetiletým – v příběhu není nic, co by jim mohlo nějak uškodit, i když je primárně o smrti. Je nutné si uvědomit, že je nedílnou součástí našich životů, a komiks Alisik na to upozorňuje s jistým humorem a nadhledem. Dobrodružství i romantiky je tak akorát a s hlavní hrdinkou nebudou mít malí puberťáci problém se ztotožnit. I jazyk překladu je tu volen vhodně s ohledem na čtenářstvo – snaží se mladšímu publiku přiblížit použitými výrazy a slovními obraty.

V předchozích dílech se mi zdála lepší atmosféra vyprávění, ale Jaro přináší posun v emocionální rovině a celkově ve vztazích mezi postavami, což se taky počítá. Alisik – Jaro připravuje čtenáře na závěr série a stále zůstává pochmurně milým dílem, které dokáže pohladit po duši i dospělé čtenáře.

Vydal: Crew, 2019
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 80