Stephen King & Owen King: Růženky

Nejslavnější současný autor hororů Stephen King stále nepověsil spisovatelské řemeslo na hřebík. Fanoušky jednou za čas potěší novinkou, aby nemuseli žít pouze ze čtení jeho nejslavnějších děl či sledováním jejich nových filmových verzí. Román Růženky patří mezi takové novinky a na jeho tvorbě se podílel i Stephenův syn Owen King

Byl nebyl jeden obyčejný den, kdy lidé naprosto normálně žili. Policie chytala kriminálníky, vrahové zabíjeli své oběti, děti chodily do školy a vězeňkyně si odpykávaly své tresty. Tentokrát to ovšem bylo jiné, protože každá žena, která se uložila ke spánku, začala pomalu obrůstat zvláštní pavučinou. Pokud se ji někdo rozhodl z jejího kokonu osvobodit, nebylo mu za jeho čin poděkováno, ale setkal se s násilnickým monstrem, které jde po krvi a nic jiného nevnímá a nikoho nepoznává. Muži po celém světě panikaří a všechny ženy postupně usínají, vždyť bez spánku se dá vydržet pouze několik dní, a to za velmi vysokou cenu. Pouze jedna jediná žena usíná a zase se probouzí úplně normálně. Jmenuje se Evie a pěkně tím zamotá hlavu spoustě lidé v Doolingu.

Jedno obyčejné maloměsto v Americe, které je součástí většího trojokresu. Má vlastní hospodu, kancelář šerifa, obchod, střední i základní školu, nemocnici a bandu feťáků. Mladí kluci řeší první lásky i vzájemnou rivalitu. K velkým místním zaměstnavatelům patří ženská věznice, kde se dají najít vražedkyně, zlodějky i feťačky. Vězeňský psycholog se zamotává do domácí krize s manželkou, místní šerifkou. Soudci právě neopatrný řidič přejel jeho milovanou kočku. Lidé v Doolingu zkrátka žijí podobně jako jinde ve Spojených státech a jen přiměřeně jinak než lidé na ostatních místech světa. Teprve s příchodem tajemné nemoci zvané Australská omdlévací chřipka či epidemie Aurora (podle jména Šípkové Růženky) se jejich život změní, protože právě v Doolingu bude sveden boj o další osud lidstva.

Stephen King je sice král hororů, ale román Růženky klasickou představu tohoto žánru nesplňuje. Nejlépe by se dal definovat jako apokalyptická fantasy. Známý svět totiž končí a není to žádná zombie apokalypsa, ale zvláštní spavá nemoc. Jak se brzy ukazuje, tak nemá virový či bakteriální počátek, za jejím vznikem stojí nadpřirozeno. Všechno tajemné se točí okolo záhadné Evie, která přišla zdánlivě odnikud, ale upoutala pozornost policie svými brutálními činy, aby našla dočasný domov v ženské věznici. Kdo je Evie? Možná samotná pramáti Eva, která má právě dost chromozomu Y. Nebo jen samotné ztělesnění ženství či vyslankyně bohů. Rozhodně není člověk a často to dokazuje.

Růženky se hemží postavami. Muži, ženy, děti, krysy, můry a jeden lišák. Je jich nespočet a příběh několika předlouhých dní se za svižného střídání odehrává z jejich pohledu. Důležitá je většina z nich, ale smrt si na nich vybere svou daň dosytosti. Od začátku není jasné, kdo zemře (a jak krutě) a kdo naopak vydrží až do konce. Román nemá žádnou zajímavou postavu, které by dalo fandit a držet jí pěsti, aby přežila až do posledního řádku. Naprostá většina totiž sklouzává do totální průměrnosti. Opravdu kladný není nikdo, ovšem pár osob je vyloženě záporných.

Je trochu překvapením, že Stephen King román pojednávající o střetu světa žen a mužů napsal s jedním ze svých synů, a ne s dcerou nebo manželkou. Růženky se totiž hemží feministickými otázkami i filozofickým rozjímáním o odlišnostech obou pohlaví a jejich střetu. Z téhle ošemetné genderové šlamastiky Stephen King vybruslil naprosto skvěle a pro mnoho čtenářů bude nejzajímavějším zážitkem epická bitva o ženskou věznici.

Růženky jsou apokalyptický román, který reflektuje současné sociální dění ve světě a v mnohých věcech se inspiruje. Možná proto je nervy drásající, protože se může stát teď a tady. Ale s jakým výsledkem?

Vydal: Beta, 2018
Překlad: Linda Bartošková
624 stran / 479 Kč