Nostalgie s elektrickou žlutou krysou – Pokémon: Detektiv Pikachu

Pokémoni jsou multigenerační záležitostí, kterou si řada z nás pamatuje ještě jako původní anime z dob základní školy. Je to značka, která funguje už více než dvě dekády a stále se těší celosvětové oblibě. Přes veškerou televizní produkci se ale teprve v roce 2019 dočkala své první hrané podoby. A v popředí nemohl být nikdo jiný než všemi milovaný Pikachu.

Tim jednoho dne obdrží telefonát od policie v Ryme City, v němž se dozví, že jeho otec – vyhlášený detektiv Harry Goodman – zemřel. Vydává se proto do Ryme City, kde spolu pokémoni a lidé žijí v harmonii bez pokébalů a neustálých soubojů. Tim postupně zjišťuje, že věci zdaleka nejsou tak idylické a že jeho otec byl na stopě něčemu, co může soužití lidí a pokémonů zničit.

Pokémon: Detektiv Pikachu má jednoduchou dějovou linku, která jde z bodu A do bodu B a cestou nikam neodbočuje. Žádné slepé uličky, žádné matení diváků a dvojici (vlastně čtveřici) hlavních hrdinů vše hraje do karet. Vzhledem k jednoduchosti příběhu není ani stopáž nijak závratná – 104 minut. Na podobný typ rodinných filmů je to akorát. Některé scény mohou vyznívat lehce naivně, ale zároveň jsou tu překvapivě dobré dialogy. Dobré jsou také herecké výkony ústřední dvojice Justice Smith a Kathryn Newton. Oba herci nejsou kdovíjak známí, a i když hráli obstojně, nestrhli na sebe veškerou pozornost. Proto ji divák mohl upřít především na pokémony – což byl pravděpodobně záměr.

Snímek je určen hlavně mladším divákům, a to i přesto, že v rámci nostalgie by mohl mířit i na starší ročníky. Vzhledem k osazenstvu kina si myslím, že by trochu dospělejší vyznění snímku (nebo alespoň větší složitost zápletky) nebylo na škodu. Na druhou stranu, co chcete vymýšlet vážného ve filmu, jehož hlavním představitelem je mluvící žlutá krysa, kterou dabuje Ryan Reynolds? Ten se zjevně od dob Deadpoola zhlédl v šílených rolích a jeho Pikachu je hláškující kofeinový závislák a je naprosto k sežrání. (Samozřejmě byl roztomilý až na půdu.)

I přes povzdech nad tím, že děj mohl být trochu složitější, musím uznat, že Pokémon: Detektiv Pikachu je výborný rodinný film. Má vše, co k tomu patří – milý humor, nějaké to poselství o důležitosti rodiny a přátelství, akci i napětí. Dospělí se nebudou nudit, protože pár vtípků je určeno především pro ně, stejně jako několik nostalgicky laděných poznámek v průběhu filmu. A děti budou nadšené z krásně animovaných pokémonů. Někteří jsou dělaní realisticky, jiní méně – záleží na typu, ale volba animace vůči jednotlivým potvůrkám byla zvolena vhodně. Nutno podotknout, že pokémony se celý film jen hemží, a kdo se dobře dívá, odhalí jich celou řadu – nezřídka se nějaký mihne jen na okraji krátké scény. Tvůrci použili především starší pokémony, kteří jsou dobře známí z původního anime z devadesátých let. To je další brnkání na nostalgickou strunu, spolu s poměrně retro soundtrackem.

Pokémon: Detektiv Pikachu má chyby, ale svou zábavností vás přiměje na ně během sledování zapomenout. Je to příjemná rodinná podívaná, která vás (pokud jste třicátníci) vrátí do časů vašeho mládí, a nezřídka se přistihnete, jak se u filmu bezdůvodně usmíváte.

Info o filmu:
Země původu: USA, Japonsko 2019
Režie: Rob Letterman