Dvořákovi Písečníci se na poličce nemusí stydět

Když se řekne „vydáno vlastním nákladem“, mnohým vyskočí v hlavě varovný vykřičník. Knihu si totiž dnes může vydat takřka kdokoliv. Stačí mít uspořeno, nebo využít některou z crowdfundingových kampaní. Nedá se zaručit, že výsledný produkt bude mít úroveň, ačkoliv jedna kniha z mnoha čas od času příjemně překvapí. Patří k nim i Písečníci a bludný asteroid.

Autor vypráví příběh Tomáše Nebuly z planety Písečnice. Jedenáctiletý sirotek je spíše samotář, proto ho ani trochu netěší, když mu přidělí na starost malou Lucku. V sedmi letech totiž opuštěné děti začínají pracovat v dolech, a komu jinému začátečnici svěřit než chlapci, který se ve štolách vyhloubených mimozemšťany cítí jako doma. K Písečnici se tou dobou blíží vesmírná loď. Její posádka má za úkol posbírat vzorky místní flóry a fauny. Taková událost se na planetce, která trpí nedostatkem vody a přemírou kaktusů, stane rychle senzací. Mimo jiné také proto, že se návštěvníci z vesmíru rozhodli vybrat mezi Písečníky několik nadaných dětí a vzít je s sebou do vesmírné školy.

Tomáš si nemyslí, že by právě on mohl být tím šťastlivcem. Když ale losují, kdo zůstane pracovat v dolech a kdo se bude moci vypravit na observatoř sledovat přistání nečekaných návštěvníků, všechno se změní. Lucka si s Tomášem vymění krátký trn kaktusu a odchází místo něho do dolů. Naneštěstí je právě v ten osudný den postihne zával. Tomáš, hnaný pocitem viny, že si směnu s malou svěřenkyní vyměnil, se ji vydává hledat skrze dávno zavřenou část dolu. Nakonec ale kromě Lucky objeví v podzemí ještě mnohem víc.

Chlapec, který nedoufal v kdovíjak zářnou budoucnost, díky svým schopnostem dostane nabídku odletět z Písečnice a studovat na veliké vesmírné lodi. Pokud to ale udělá, nikdy se už zpátky nevrátí. To by mu tolik nevadilo, kdyby zde neměl novou kamarádku, jejíž vyhlídky do budoucna jsou podobně mrzké, jako byly ještě pár dní zpátky ty jeho. A navíc tu stále visí nevyřešená otázka, kdo byli jeho rodiče.

Nikdo asi nepředpokládá, že by Tomáš na vesmírnou akademii neodcestoval. Od té chvíle jako by se příběh ocitl kdesi na pomezí Harryho Pottera a Enderovy hry. Tomáš stojí se svými novými kamarády outsidery proti spolužákům z vyspělejších planet, kteří si nenechají ujít jedinou příležitost jim jejich podřadnost připomenout. Podobně jako čaroděj s jizvou na čele Tomáš od začátku vyniká v oblíbené létací hře. Učitelé žákům přidělují kladné a záporné body. A pak je tu jeden profesor, kterému se mladý Písečník může vždycky vypovídat. K tomu ho nenávidí učitel bezpečnosti. Chybí už jen koktavý profesor, který je pořád zdánlivě tak trochu mimo.

Do knihy Písečníci a bludný asteroid se snadno začte dětský čtenář i dospělý. Pomáhá tomu i dobrá stylistická úroveň – text na první pohled prošel před vydáním pečlivou úpravou. Totéž lze říct o grafické stránce knihy. Kromě poutavé obálky příběh dokreslují také výstižné ilustrace. Celkový dojem trochu kazí jen tři věci, a to poměrně zdlouhavý úvod (přestože nakonec má váhu pro celistvost příběhu), občasná příliš okatá snaha menší čtenáře moralizovat a již zmíněná podobnost s jinými známými příběhy.

Václav Dvořák vydal samonákladem knihu, která se nemusí na poličce vedle počinů velkých nakladatelství stydět. Vzorná a pečlivá práce je tu znát a nápad s vesmírnou univerzitou, ten je prostě skvělý. Přidanou hodnotou je i fakt, že autor učí na vysoké škole technického zaměření. Pasáže o úpravách mechanických křídel, trablích s přechodovými místnostmi či opravách modulů působí věrohodně a zároveň jim porozumí i naprostý laik.

Knihu Písečníci a bludný asteroid bych doporučila čtenářům ve věku hlavních hrdinů, jejich rodičům a samozřejmě všem milovníkům vesmírných dobrodružství, kteří si chtějí zavzpomínat na dětská léta.

Vydal: Václav Dvořák, 2018
Ilustrace: Jakub Cenkl