Rachel Caine: Z kostí a inkoustu (Velká knihovna 1)

Po Správcích počasí a Upírech z Morganville mají čeští čtenáři další příležitost vydat se na fantastickou cestu s americkou autorkou Rachel Caine. Tentokrát nás zavede do alternativní budoucnosti, v níž světu vládne Velká knihovna v Alexandrii a její archiváři. Nádherný sen pro milovníky knih, říkáte si?

Představte si, že by nejslavnější knihovna starověku v Alexandrii nebyla zničena – že by se uchovaly tisíce vzácných dokumentů. Jak by svět vypadal v 21. století? Přestaňte snít a odložte růžové brýle, jestli před sebou vidíte obrovský pokrok oproti dnešku. Informace a s nimi spojená moc se totiž dostala do špatných rukou, které si vědění nechávají pro sebe, a lidem je vlastnit knihy přísně zakázáno – svět je tak ještě temnější než ten současný, protože obyčejní lidé se dostanou jen ke kopiím těch knih, které Velká knihovna (a její pobočky po světě) uzná za vhodné.

Šestnáctiletý Jess Brightwell se narodil do rodiny pašeráků knih v Londýně. Černý obchod s knihami vzkvétá, protože bohatí jsou za originály (psané rukou, protože tiskařské stroje neexistují a už od dob Gutenberga jsou všechny pokusy o jejich výrobu v zárodku ničeny) ochotni zaplatit celé jmění. Jessův otec myslí dál a chce syna dostat přímo ke zdroji – do Velké knihovny v Alexandrii. Jess úspěšně složí vstupní zkoušky a stane se jedním z třicítky vybraných studentů – nejlepších šest z nich po absolvování studia bude moci získat práci přímo v Knihovně.

Už od začátku je studium náročné – tajuplný učitel Wolfe jim dává úkoly, při jejichž plnění je často život studentů v ohrožení, navíc mezi studenty panuje pochopitelná rivalita. Přesto mezi nimi vznikají i první přátelství. Jess si najde dobrého přítele v Němci Thomasovi, nepřítele v spolubydlícím Dariovi a zalíbí se mu záhadná Morgan. Studenti postupně odpadají a poslední osmičku čeká náročný úkol v Oxfordu – zachránit knihy ze zóny, kde právě probíhá válka mezi Anglií a Walesem. Až později vychází najevo, že účel mise byl zcela jiný.

Příběh čtenář sleduje z Jessova zúženého pohledu a moc se o fungování tohoto světa bohužel nedozví. Je zřejmé, že Velká knihovna, její síť poboček po světě a její vlastní armáda – Vysoká garda – má obrovskou moc. Ovšem tím, jak velkou či malou úlohu mají státní vlády, jaké panuje společenské uspořádání nebo jak funguje ekonomika, se autorka nezabývá. Popisné části se věnují spíše Jessovu srovnávání špinavého Londýna a na první pohled čisté, velkolepé Alexandrie.

Rachel Caine vytvořila dystopický svět v alternativní budoucnosti, která však z našeho pohledu až na pár technických vymožeností (zvířecí roboti, superrychlý vlak, teleportace, nějaký typ čteček knih) připomíná spíše 19. století, jelikož Knihovna úmyslně brání v šíření vědomostí a technického pokroku mezi lidmi a násilně potlačuje veškeré kritiky a vzbouřence.

Román Z kostí a inkoustu bohužel trpí rozvleklostí a pomalým tempem vyprávění. Větší dobrodružství nastává až v druhé polovině knihy, kdy se studenti potýkají s útrapami války, a vrcholí pak v úplném závěru, ani tak se však příběh nikdy nedostává do fáze, kdy by čtenář stránky hltal a dychtivě otáčel.

Autorka navíc nedokázala vdechnout svým postavám život do té míry, aby z nich čtenář cítil emoce, držel jim palce, nebo je dokonce oplakával – to se nanejvýš může stát u hlavního hrdiny Jesse. Osmička vedlejších postav sice nesplývá, a jak příběh pokračuje a odkrývají se tajemství, čtenář líp poznává jejich povahu, dostatečně se však s nimi nikdy nesžije (možná snad v dalších dílech).

První díl série Velká knihovna tak působí docela chladně a odtažitě, což je docela velký rozdíl oproti autorčiným Upírům z Morganville, kde sice zápletky i svět byly jednodušší, ale čtveřici hrdinů si člověk snadno oblíbil a příběhy měly rychlé tempo. Snad se Rachel Caine v dalším díle Velké knihovny podaří prokázat své spisovatelské zkušenosti a víc čtenáře vtáhnout do děje.

Vydal: Fragment, 2017
Překlad: Romana Bičíková
344 stran / 299 Kč