Holly Black: Nejchladnější dívka ve Městě Chladu

Když byla Tana malá, upíři existovali jen v knihách a filmech, kde byli představováni jako romantičtí hrdinové. A právě tehdy se našel skutečný upír a rozhodl se, že on už své oběti zabíjet nebude. Nakazil stovky lidí tím, že se z nich pouze krmil. A tyto stovky lidí nakazily další tisíce. Vypukla tak nezastavitelná epidemie, která se rozšířila po celém světě.

Jednoho rána se Tana probouzí po divokém večírku obklopená mrtvolami. Jedinými přeživšími jsou její bývalý přítel Aidan a spoutaný upír Gavriel. Přestože hladový upír a nakažený kluk nepředstavují zrovna příjemnou společnost, Tana se je rozhodne osvobodit. Mezitím na ně zaútočí upíři skrývající se v domě a při útěku Tanu povrchně zraní. Znamená to, že i ona by mohla být nakažená. Jedinou záchranou pro ni a Aidana představuje Město chladu, kam se nakonec všichni tři společně vydávají.

Proměna v upíra probíhá poměrně běžně. Když upír kousne člověka, začne u něho proměna, která bude dokončena, jakmile se Chladný napije lidské krve. Ovšem pokud nakažený dokáže překonat svou touhu po krvi, může se mu během několika měsíců vrátit lidskost. Proti epidemii se začala stavět města Chladu. Tato města, obehnaná plotem, mají za úkol udržet uvnitř nejen upíry a nakažené, ale také lidi, ze kterých se budou krmit. Všichni tam mohou žít v symbióze a zastaví se tím proměňování lidi z okolního světa. Je to jediné místo, kde by Tana mohla přečkat přeměnu. Ovšem je téměř nemožné dostat se z města Chladu ven.

Tana se snaží za každou cenu jednat správně. Občas ji kupředu žene odvaha, jindy strach, ale dokáže rozumně uvažovat a pokouší se pro sebe i pro ostatní získat to nejlepší. Holly Black přidává Taně příběh objasňující její minulost. Čtenář se dozví o hrůzách, která Tana prožila v dětství, a snáz pochopí její jednání a charakter. Většina ostatních postav vystupujících v románu však působí ploše a nedodělaně, s nikým se nedá pořádně sympatizovat.

Vyprávění se střídá mezi Tanou a její sestrou Pearlou a také mezi přítomností a minulostí. Románu chybí akce, která by nutila čtenáře číst dál. Ve výsledku jde jen o slabý popis vztahů, navíc mezi postavami není téměř žádná chemie. A nezachraňuje to ani onen „nebezpečný“ upír Gavriel se svým temným výrazem a starou mluvou, k němuž Tana začne mít trochu hlubší, avšak stěží uvěřitelné city.

Holly Black ukazuje, jak by vypadal svět upírů v době sociálních médií, kdy nikdo není schopen odložit svůj chytrý telefon. Přímo z měst Chladu se stávají centra, odkud samotní upíři živě vysílají do světa. Přestože slabý příběh a nepropracované postavy shazují Nejchladnější dívku ve Městě Chladu v žánru fantasy pod průměr, Tana si jako silná ženská hrdinka vedoucí dvě (směšné) mužské postavy rychle získá své příznivce.

Vydal: Omega, 2017
Původní název: The Coldest Girl in Coldtown
Překlad: Petr Sumcov