Erika Swylerová: Kniha dohadů

Knihovník Simon Watson jednoho dne obdrží podivný balíček, který obsahuje deník kočovné divadelní společnosti. Simon v něm objeví jméno své babičky a to ho přiměje, aby zapátral v rodinné historii. Jenže najde něco, co nečekal. Všechny ženy z jeho rodiny, profesionální mořské panny, jež dokázaly zadržet dech i na deset minut, se utopily v moři. A všechny ve stejný den, 24. července.

Druhá dějová linie nás zavádí do minulosti, na začátek celého příběhu, kdy se ke kočovné divadelní společnosti přidal němý mladík Amos. Ten se nejprve živil tím, že předváděl mladého divocha, poté se ale stal schopným a talentovaným vykladačem tarotu. Do chvíle, než se ke společnosti přidala krásná a tajemná dívka Evangeline se schopností vydržet dlouhé minuty pod vodou. Amos se do Evangeline zamiloval, ale přitom neměl tušení, že dívka skrývá temné tajemství ani co z jejich vztahu vzejde.

Simon má i bez záhad kolem tajemné knihy starostí víc než dost. Žije ve starém a rozpadajícím se domě na okraji útesu, který akutně potřebuje rozsáhlé a nákladné opravy. Jenže Simon nemá tolik peněz a navíc mu hrozí, že přijde o práci, protože knihovnám se krátí rozpočet. Musel by si půjčit od svého souseda Franka, což nechce, protože je tak trochu zamilovaný do jeho dcery Alice.

Jenže pak přijíždí domů jeho sestra Enola, která v cirkusu vykládá tarotové karty. Na pláži se objevují tisíce ostrorepů, kteří tu byli naposledy spatřeni předtím, než se v moři utopila jeho matka. Stále více a více prší. A Simon se noří do starého deníku kočovné společnosti, aby odhalil všechna rodinná tajemství. Ví, že je to jediná možnost, jak zachránit Enolu před osudem všech žen z rodiny. Jenže čas se krátí a Simon má na zlomení dávné kletby pouze deset dní…

Simon patří mezi na první pohled nenápadné, ale ve skutečnosti silné a sympatické hrdiny. Jako malý kluk přišel o matku, která se navzdory své schopnosti vydržet celé minuty pod vodou utopila. Otec ztratil o všechno zájem, přestal se starat o své děti i o dům. Simon tak prakticky vychoval svou mladší sestru Enolu, jenže ta poté utekla z domu a přidala se k cirkusu.

Nechybí ani skupinka zajímavých vedlejších postav. Simonova sestra Enola, která se živí v cirkuse vykládáním tarotu a stále posedleji vykládá karty sama sobě – a odmítá je Simonovi ukázat. Její přítel Doyle, jenž má pro celém těle vytetovaná chapadla a umí rozsvítit žárovku jen tím, že se jí dotkne. Simonova kolegyně v knihovně Alice, k níž ho ale vážou úplně jiné city než pracovní… Nebo Simonův soused a rodinný přítel Frank, který skrývá vlastní tajemství.

Kniha dohadů působí poeticky, atmosféricky a místy i trochu snově. Příběh se vyvíjí postupně, obě časové linie se stále víc proplétají a na povrch vychází jedno tajemství za druhým. Román Eriky Swylerové spadá do kategorie moderního magického realismu – objevuje se v něm nadpřirozený prvek, který ale nebudí přílišnou pozornost, takže by neměl vadit těm, co nemají žánr fantasy v oblibě.

Jediné, co lze Knize dohadů vytknout, je absence dramatického finále a většího zvratu. Sice se obě dějové linky propletou a onen kruh se definitivně uzavře, ale stejně tam chybí pořádná katarze a moment, který by člověku vyrazil dech a nechal ho přemýšlet nad tím, jak a proč se to všechno stalo.

Kniha dohadů patří mezi tituly, které se trochu vzpírají recenzování. Co si z ní každý čtenář odnese, záleží na jeho osobnosti, momentální situaci a duševním rozpoložení. Takže naše pocity z Knihy dohadů se mohou lišit, ale věřím, že každý vnímavý a možná i rozjímavý čtenář si v ní najde to, co ho osloví.

Vydalo: Argo; 2017
Originální název: The Book of Speculations
Překlad: Petra Johana Poncarová