Neil Spring: Lovci duchů

Knihy s duchařskou tematikou se nikdy neomrzí, a obzvláště pak takové, jejichž příběhy se zakládají na skutečných událostech, reálných osobách a místech. Fara v Borley v Essexu jedním takovým je  a svého času byla prohlašována za nejstrašidelnější dům v Anglii. Vydejme se na lov duchů a na průzkum tajemných úkazů v Borley s odborníkem na paranormální jevy Harrym Pricem a jeho asistentkou Sárou Greyovou.

Paranormální jevy i v dnešní době lákají spoustu nadšenců a odborníků. Po velké válce však bylo zkoumání těchto jevů na nebývalém vzestupu. Zakládaly se amatérské i uznávané spolky zastřešené univerzitami, pořádaly se seance s médii a podvodníci těžící z touhy lidí ještě jednou se setkat se svými blízkými měli žně. Jedním z odborníků na paranormální jevy a odhalování podvodů s nimi spojenými byl ve své době Harry Price.

Román Lovci duchů začíná v roce 1926 v Londýně, kdy se mladá Sára Greyová po návratu z Francie zúčastní na popud své matky přednášky Harryho Price. Zaujatá Priceovým hřímáním proti podvodníkům Harryho vyhledá a záhy se stane jeho osobní asistentkou. Sáru tak čeká mnoho let zajímavé práce, při níž se stane svědkem vynalézavosti lidí a nedostatku skutečných duchů. Ale pouze do doby, nežli navštíví v doprovodu Harryho Price a novináře Vernona Walla faru v Borley. Dům obchází tajemná postava jeptišky, v budově se pohybují předměty, samovolně zvoní služební zvonky a v okně horního pokoje svítí v noci záhadné světlo.

Neil Spring (*1981) se narodil ve Walesu. V Oxfordu vystudoval ekonomii, politiku a filozofii a zajímal se o paranormální jevy. Psát začal v osmadvaceti letech a román Lovci duchů (2013) je jeho prvotina. Kniha měla tak velký úspěch, že práva k filmové verzi zakoupila renomovaná televizní a filmová produkční společnost All3Media. Televizní drama Harry Price: Ghost Hunter mělo premiéru v roce 2015. V ten samý rok Springovi vyšla další kniha Hlídači (The Watchers), kterou má nakladatelství Omega v plánu vydat tento rok.

Příběh je vyprávěný Sárou Greyovou z jejího pohledu formou zápisků, které byly objeveny mezi sbírkou knih a předmětů Harryho Price po jeho smrti. Po krátkém úvodu, jenž vysvětluje jejich objevení a předání osobě, která je k přečtení předurčena, začíná Sářin příběh. Je rozdělen do třech částí a vysvětluje, co ji vedlo k přijmutí pozice asistentky, sleduje roky práce po boku Price i osobní život. Hrdinka se setká se zajímavými lidmi, za zmínku stojí sir Arthur Conan Doyle, sám velký obhájce spiritismu, nebo uznávané rakouské médium Rudi Schneider.

Kniha je doplněna skutečnými novinovými články popisující jevy v Borley a jejich vyšetřování.

O faře v Borley, osudech Sáry a vyšetřovatele Harryho Price jsem si přečetla s chutí. Neil Spring vše popsal velmi poutavě, i když některé narážky na záhady okolo postav mohl vyřešit šikovněji. Celek působí dobře a přímo vyzývá k tomu, aby si čtenář dohledal další informace ke zmíněným skutečnostem a rozlišil tak skutečnost od fikce. Děj není hororový, ale nervy trochu zjitří, zvlášť někomu s velkou představivostí nebo tomu, kdo se setkal s něčím záhadným. Samotné rozuzlení celého příběhu je překvapivé.

Lovce duchů můžu jedině doporučit, ale akční scény v románu moc nehledejte.

Vydala: Omega, prosinec 2016
448 stran / 349 Kč