František Kotleta: Velké problémy v Malém Vietnamu

Příliš dlouhá swingers party spisovatele Františka Kotlety pokračuje Velkými problémy v Malém Vietnamu. Tomáš Kosek a zaměstnanci detektivní kanceláře advokáta Zdeňka Kouby rozhodně nevědí, co je nuda, klid a mír.

Kotleta_Velke-problemyTomáš Kosek se aktuálně nachází se svými kumpány z kanceláře, Gibsonem a Hortem, v Amsterodamu. Přesněji ve čtvrti červených lucerniček, kde ovšem nejsou k jejich velké smůle soukromě, ale pracovně. Před třemi týdny někdo za pomoci silné a mocné magie unesl šestnáctiletou dceru českého premiéra a neurčitá stopa vede do Nizozemí. Jak je do toho zapletená magie, tak věci nejdou snadno a tihle tři pánové umí udělat pořádný bordel a diplomatický rozruch.

Velké problémy v Malém Vietnamu se odehrávají asi rok a několik měsíců po událostech v Příliš dlouhé swingers party. Hlavním hrdinou je opět Tomáš Kosek, kterého JUDr. Zdeněk Kouba zlanařil pro svou detektivní kancelář. Ta občas pracuje pro vládu a vyšetřuje netypické zločiny spojené s užitím magie. Kosek stále spolupracuje s Gibsem a Hortem, ale všichni tři čim dál víc užívají magii, před kterou je Kouba varoval. Ani osobní život Tomáše Koska není nejlepší, protože ho opustila jeho přítelkyně Dominika.

Na rozdíl od Příliš dlouhé swingers party se tentokrát nejedná o sbírku povídek propojených postavami, ale o souvislý román. Kromě už známých postav, jako Klára nebo Dominika, se objevují mnohé nové. Asi nejzajímavější je Eliška, bisexuální agentka z litevské tajné služby s rodinnými kořeny na Dálném východě. Spolupráce ani cokoliv dalšího s ní spojeného není pro Tomáše Koska zrovna to nejsnadnější. Příběh sice začíná v Amsterodamu, ale většina následného děje se odehrává na domácím písečku v Praze. Pro českého čtenáře určitě není nic úžasnějšího než si živě představovat Elišku a Tomáše páchající demolice/bordel/nepříjemnosti v obchodním centru SAPA, na Andělu a na mnohých jiných místech.

Velké problémy v Malém Vietnamu jsou vytuněná akční urban fantasy s důrazem na slovo akční. Drzá, svižná jízda obohacená o mrtvoly, démony, mrtvoly, sex, další mrtvoly, krev a takové ty podobné věci. Samozřejmě nechybí mraky popkulturních narážek, pro jejichž pochopení  ovšem čtenář nemusí  googlit, bohatě mu stačí zapnout si zprávy nebo přečíst bulvární titulky na novinových stáncích.

František Kotleta naservíroval čtenářům všechno, na co jsou u něho zvyklí. Oproti Příliš dlouhé swingers party možná trochu víc tlačil na pilu a některé pasáže jsou akčnější a epičtější. Máte Velké problémy…? Tak můžete vyrazit na procházku sychravou Prahou a hledat Tomáše a Elišku, kteří se snaží jen tak mimochodem zabránit konci světa. Už zase!

Vydala: Epocha, 2016