Lauren Magazinerová: Horší než čarodějnice jsou už jenom králíci

Bylo jedno obyčejné a zdánlivě nezajímavé městečko, mezi horou a oceánem, jménem Vidlákov. Jednou se v něm strašlivě přemnožili králíci a obyvatelé si s touto kalamitou nebyli schopní poradit. Kolem zrovna na košťatech cestovala banda potulných čarodějnic. S králíky se dokázala vypořádat a obyvatelé Vidlákova jim nabídli, aby se ve městě usídlily. Čarodějnice souhlasily, protože je zaujala magická energie místa. V té době došlo k přejmenování města na Košťatov. A od té doby v něm kromě obyčejných lidí bydlí i čarodějnice.

Magaziner_Horsi-carodejniceDesetiletý Rupert Campbell z Košťatova chodí do páté třídy a žije sám se svojí maminkou, která má hned tři zaměstnání. Nemá skoro žádné kamarády, protože jejich strašná třídní učitelka Hrdlořezová zakazuje žákům, aby spolu mluvili před vyučováním, během vyučování, i po vyučování. Dělá si z nich pokusné králíky a různě je týrá. Rodiče ovšem stížnosti dětí připisují jejich bujné fantazii. Hrdlořezová i rodiče děti odrazují od setkání s čarodějnicemi i návštěvou jejich čtvrti. Ovšem v Rupertovi to naopak probouzí dětskou zvědavost, a proto se přihlásí o místo čarodějného pomocníka, když tu nabídku objeví mezi inzeráty v novinách.

Rupert je takový normální kluk, který má potíže se zlou třídní učitelkou a většinou doma jí jídlo z mikrovlnky, protože jeho maminka věčně pobývá v práci – je ochutnavačka zmrzliny, autorka textů v koláčcích štěstí, šička a prodavačky prošívaných přikrývek. Rupert je zvědavý a absolutně neumí lhát. Jeho protipólem je jeho nová „zaměstnavatelka“, jedenáctiletá čarůdka Dvojka. Čarodějnická učednice se připravuje na náročnou Zkoušku čarodějnické způsobilosti. Buď zkoušku udělá, nebo skončí ve vyhnanství. Rupert se stává pomocníkem a hlavně kamarádem této nejisté, popletené a trochu potrhlé čarodějnice ve výcviku.

Knížka Horší než čarodějnice jsou už jenom králíci je dle vydavatele vhodná pro děti od jedenácti let, ale nepochybně zaujme i mladší, i když standardní velikost písma by pro jejich vlastní čtení mohla být trochu překážkou. Čarůdka Dvojka sice ne vzhledem, ale životními cíli připomíná proslulou Malou čarodějnici z Večerníčku. Místo Havrana jí radí Rupert. Plány a snahy jí kříží Rada čarodějnic, s kterou si není radno nic začínat. Starší čarodějnice vypadají, tak jak si většina čtenářů pohádkové čarodějnice představuje. Některé škodí, jiné trestají zlo. Jsou různé a nebezpečné, ale knížka v žádném případě není strašidelná. Spíš jde o vtipné a zábavné vyprávění o (ne)obvyklém dětském přátelství. Trošku pernější chvilky si mohou rodiče dětských čtenářů užít ve dvou chvílích, kdy by děti mohly pokládat v reakci na příběh zajímavé dotazy.

Horší než čarodějnice jsou už jenom králíci je prvotina americké spisovatelky Lauren Magazinerové, ale není to její jediná kniha pro děti, která se točí okolo čarodějnic. Patří totiž mezi jejich velké fanynky. Horší než čarodějnice… je milé a pohodové čtení s kapkou napětí a hromadou dobrodružství pro malé čtenáře. Nepochybně je hned zpočátku dokáže očarovat poutavá obálka (osobně vyzkoušeno na cílové skupině čtenářů). Takže vzhůru do vaření lektvarů a vyslovování kouzelných zaříkávadel.

Vydal: Fragment, 2016