Shirley Jacksonová: Dům na kopci

Dům na kopci je klasické vyprávění o strašidelném domě, které však popírá množství zavedených stereotypů hororového žánru.
Jackson_Dum-na-kopci

Příběh začíná v tradičním hororovém duchu příjezdem hostů na opuštěné a řádně ponuré panství Hill House. Vypravili se tam strávit letní dny na pozvání doktora Montague v naději, že se tu stanou společně svědky záhadných fenoménů, které se údajně v domě odehrávají. Montague sám se chystá tyto úkazy vědecky prozkoumat a zdokumentovat, aby následně jako první mohl přinést jasné důkazy o existenci paranormálních jevů. Svoji šanci na úspěch se přitom rozhodl zvýšit právě pozváním osob, které již dříve měly s nadpřirozenem něco společného a jsou tak vůči němu citlivější než jiní.

Jako první na místo dorazí Eleanor, která se jako malé dítě stala svědkem řádění poltergeista. Eleanor je něco přes třicet a celý svůj dosavadní život strávila péčí o nevděčnou matku. Není to dlouho, co z ní tohle břímě bylo sejmuto, a ona nyní konečně může dělat svobodná rozhodnutí sama za sebe. Jako další je tu přímočará Theodora. Mladá nezávislá dívka zvyklá žít podle vlastních představ, která údajně má skryté jasnovidecké schopnosti. Obě pak doprovází Luke, povaleč a drobný podvodník, ale zároveň i budoucí dědic celého panství.

Ihned po příjezdu začíná celá společnost pociťovat zvláštní magnetismus místa. Pokřivená architektura a nesourodost celého domu představují pouze první z mnoha neobvyklých věcí, na které si musí zvyknout. Nakonec po několika dnech pobytu zvolna ztrácejí kontrolu nad svými emocemi a vnímáním reality. Zažívají podivné události, které se podepisují na jejich psychice, zároveň ale nikdy nejde o nic nevysvětlitelného ani přehnaně děsivého. Co když se však jedná o pouhý začátek a dům zatím v klidu vyčkává a sbírá síly k pravému útoku?

Dům na kopci líčí na čtenáře past hned od prvních řádků. Celý děj je zprostředkováván z perspektivy křehké Eleanor, která si hned zkraje není jistá, jestli na podobné fenomény, jako jsou strašidelné domy, vůbec věří, ale přesto se v jednom z nich rozhodne strávit léto. Už cestou na panství neustále sní a fantazíruje o budoucnosti a ani poté, co dorazí do domu, jí není možné při líčení událostí úplně věřit. Autorka přesto dokázala Eleanor vykreslit tak, že s ní nelze než sympatizovat a soucítit, i když se přitom není možné zbavit dojmu, že s tou ženou není všechno tak docela v pořádku.

Nejvýraznějším elementem knihy je pak dům samotný. Stejně jako hlavní hrdinové ani čtenáři (záměrně) nikdy nedostanou možnost si udělat jasnou představu o tom, jak vlastně vypadá. Celé sídlo vystupuje jako samostatná uvědomělá entita. Zdánlivě v něm neřádí žádný konkrétní duch zemřelého, přesto nejde ani zdaleka o mírumilovné místo. Po většinu doby se zdá, jako by dům jen hrál o čas a nenápadně posunoval své obyvatele přesně na pozice, v jakých je chce mít. Nečekané závany větru, záhadné zvuky nebo rudé nápisy na stěnách pomalu oslabují jejich dosavadní pevné vidění světa a oni se tak ocitají v nejistotě, zda všechno, co kolem sebe vidí, je dílem neviditelné moci, nebo jen krutým žertem některého z kolegů.

Od doby svého prvního vydání v roce 1959 se Dům na kopci stal inspirací pro mnohé ze slavných a uznávaných autorů hororu a fantastiky včetně Neila Gaimana nebo Stephena Kinga. A jistě to není náhoda. Pokud se do knihy ale pouštíte s očekáváním, že půjde o přímočaře děsivé duchařské čtení, budete hodně nemile překvapeni. Jde o jednoduše a úsporně podaný psychologický příběh, který neděsí litry prolité krve ani počtem ztracených lidských životů, ale místo toho se pouští do odhalování komplikovaných hlubin lidského myšlení. Shirley Jacksonová ponechává na čtenáři, aby se sám rozhodl, co se v domě vlastně skutečně odehrává. Dům na kopci se tak řadí mezi sofistikovaná vyprávění, která nutí k pozornému čtení, a k tomu je zakončen tak povedeným způsobem, jaký bývá u hororového žánru málokdy k vidění.

Vydalo: Argo, 2015