Odette Beaneová: Bylo nebylo (Once Upon a Time)

Ve světě pohádek mají mít všechny dobré postavy šťastný konec. Tentokrát si však Zlá královna připravila pro pohádkové bytosti kletbu tak krutou, že všechny přenese do světa bez kouzel, kde si nikdo kromě ní nebude pamatovat, kým byl. Jedinou nadějí je Emma, dítě Sněhurky a prince Krasoně, která má ve svých osmadvaceti letech všechny zachránit.

Once-uponEmmu Swanovou by nikdy ani ve snu nenapadlo, že se její život ve dvaceti osmi letech změní, když jí u dveří zazvoní malý kluk Henry, který tvrdí, že je její syn. Emmě nezbývá nic jiného než chlapce odvést domů do městečka jménem Storybrooke. Henry zarytě věří, že všichni lidé ve městě jsou zakleté pohádkové postavy, které si nepamatují nic ze svého původního života, a právě Emma má kletbu zlomit. Přestože se Emma chce vrátit zpátky domů do Bostonu, Henry se jí rychle dostane pod kůži, jelikož právě on představuje její jedinou rodinu. Rázná hlavní hrdinka svému synovi na začátku nevěří ani slovo, ale postupně odhaluje, že městečko Storybrooke je skutečně poněkud zvláštní.

Bylo nebylo sleduje Emmu, její nový život v malém městě a Mary Margaret, Henryho učitelku, o které chlapec s chutí tvrdí, že je to Sněhurka, tedy pravá matka Emmy. Příběh se odehrává také v pohádkovém světě a zavede čtenáře do Sněhurčiny minulosti. Navíc ukazuje i životní osudy dalších pohádkových bytostí, které mají něco společného právě se Sněhurkou, například  Karkulky. O jiných postavách autorka příliš nepíše, snad proto, aby zachovala plynulost děje a nenudila čtenáře.

Pro fanoušky televizního seriálu Once Upon A Time, podle kterého je kniha napsána, je román příjemným zopakováním první řady. Pokud by ale diváci čekali nějaký zajímavý detail, který snad při sledování televize přehlédli, nedočkají se ho. Někomu, kdo seriál vůbec nezná, může Bylo nebylo připadat jako poněkud překombinované převyprávění klasických pohádek.

Odette Beaneové se podařilo vtěsnat celou první řadu seriálu do necelých tří set čtivých stran. Bylo nebylo vám ukáže pohádkový svět tak, jak ho ještě neznáte, a bohatý děj nedovolí, abyste knihu byť jen na chvíli odložili. Některé části zůstávají zahalené tajemstvím i na poslední straně, a možná právě tím seriál získá nové fanoušky, kteří budou chtít znát vysvětlení těchto záhad.

Vydal: CooBoo; 2014