Jonathan Stroud: Kvílející schodiště (Lockwood & spol.)

V Londýně alternativní současnosti platí zákazy vycházení, rozsvěcují se nadpřirozené lucerny a je možné, že se právě ve vašem domě objeví nezvaný Návštěvník. Londýn zamořili smrtící duchové. Stačí, aby se vás dotkli, a pokud se vám nedostane včasné pomoci, zemřete ošklivou a bolestivou smrtí.  Tento problém řeší agentury pro parapsychické vyšetřování zabývající se jejich lovem a likvidací.

Stroud_Kvilejici-schodisteV parapsychických agenturách pracují jako operativci hlavně děti a mládež, protože právě u nich se projevuje mimořádná vnímavost zvaná Talent. Na ně dohlížejí takzvaní supervizoři, dospělí, co taky kdysi pracovali v terénu. Jedním z těch dětí se stala i Lucy Carlyleová, která je zároveň vypravěčkou příběhu.

Lucy po jedné akci s tragickým koncem přichází do Londýna, aby začala nový život. Nakonec najde místo v malé a neznámé parapsychické agentuře Lockwood & spol., v níž pracují pouze dva nezletilí: zakladatel Anthony Lockwood a jeho kolega George Cubbins. Tato agentura naneštěstí nemá zrovna bezchybnou pověst, protože se jí podařilo vyřešit asi stejně tolik případů jako jich pokazit. Možná těch druhých bylo i o něco víc.

Agentura Lockwood & spol. se nachází v obtížné situaci, protože se jim při posledním boji se zlovolným duchem zavražděné dívky podařilo vypálit klientův dům. Z finančních důvodů musí přijmout velmi nebezpečnou zakázku ve starém sídle okupovaném duchy, kteří dokázali zabít i mnohem zkušenější agenty. Lucy navíc touží vypátrat vraha dívky z předchozího případu a zajistit jí tak spravedlnost.

Kvílející schodiště se pohybuje na hranici mezi dětskou a young adult literaturou. Tomu odpovídá jednoduchý, ale svižný a čtivý styl. Jonathan Stroud se nezatěžuje přílišným popisováním nadpřirozeného světa, vysvětlováním jeho pravidel ani podrobnějším vykreslením vztahů mezi jednotlivými členy agentury Lockwood & spol.

Charaktery postav nejsou černobílé, mají své dobré i špatné stránky, což jim dodává na uvěřitelnosti a zajímavosti. Anthony Lockwood dokáže být stejně okouzlující jako nesnesitelný. Je bystrý, okamžitě všechno analyzuje a vyvozuje závěry. Postrádá ale takt při jednání s klienty, má rád akci a občas se po hlavě vrhá do nebezpečí. Oproti tomu George patří mezi vědecké typy, rád se zahrabává v archivu, provádí výzkum a plánuje.

Lucyin charakter stojí někde mezi nimi. Stejně jako Anthony dává přednost činům, ale ráda se připravuje, aby eliminovala nebezpečí. Občas příliš podléhá svým emocím, jedná ukvapeně a dělá špatná rozhodnutí. Vzhledem k nízkému věku hrdinů jejich chování někdy působí naivně a nelogicky.

Kniha kombinuje fantasy literaturu s prvky tradiční britské detektivky a duchařskými příběhy. Autor zápletku pečlivě promyslel, ačkoliv čtenář s jistými zkušenostmi z detektivního žánru nejspíš dokáže vraha odhalit o chvilku dřív než hlavní hrdinové. Vyhrál si i s atmosférou plnou duchů a tajemna, ale protože je kniha určena především dětským čtenářům, nenajdou se v ní žádné děsivé scény, z nichž by nemohli v noci spát.

Kvílející schodiště je čtivým a svižným příběhem se slušně vybudovanou duchařskou atmosférou, sympatickými hrdiny a příjemným ironickým humorem určeným hodně mladým čtenářům. Mohlo by zaujmout i ty starší, pokud si u čtení chtějí odpočinout a pobavit se. A slabší povahy by se u knihy mohly občas i příjemně bát.

Vydal: Knižní klub; 2014