Jim Butcher: V posledním tažení (Harry Dresden 7)

Jako by Chicagu nestačila mafie a válka čarodějů s upíry, nyní se v něm prohání i šest nekromancerů. Kdo z nich jako první získá Slovo Kemmlerovo, ten má šanci stát se bohem, a proto při hledání nemilosrdně zlikvidují každého, kdo jim stojí v cestě.

Butcher_V-poslednim-tazeniV Dresdenově světě uplynul rok od událostí popsaných v Oku zla. Harryho domácnost, čítající kocoura a lebku s duchem, se rozšířila o psa Mouseho a nečekaně objeveného Harryho bratra Thomase, upíra Bílého dvora . Je jisté, že kdyby se o tom dozvěděli ostatní čarodějové, tak bez ptaní odsoudí oba k smrti. Plíživou přítomnost ponorkové nemoci v přeplněném bytě naruší vydíráním upírka Mavra. Pokud pro ni Dresden nesežene do tří dní Slovo Kemmlerovo, tak zničí život jeho drahé kamarádky Karrin Murphyové. Upírčina vyjednávací pozice je velmi silná, a tak nezbývá než souhlasit. Mavra jej ovšem neinformuje o tom, co vlastně Slovo je a proč jej hledají tři skupiny smrtelně nebezpečných nekromancerů. Pátrání bude složité a Harry se během něj několikrát ocitne na samém dně svých fyzických i psychických sil.

Do pátého dílu se dala série Harry Dresden číst bez znalosti předchozích knih a možná to mohlo platit, s hodně přivřenýma očima, i o šesté části. Nyní, i přes uzavřenou hlavní dějovou linku, je znalost předchozích dílů už zásadní. Bez toho bude čtenářův zážitek poloviční. Určitě to není na závadu, protože je doslova radost sledovat tuhle sérii od samého začátku.

Jim Butcher od prvních řádků vystavěl pevné základy svého fantasy světa, stvořil uvěřitelné postavy a bravurně pokračuje každým dalším dílem ve vytyčeném směru. Přichází s novými informacemi o Harryho světě, minulosti, rodině, přátelích, ale i protivnících, které perfektně zapadají do dříve načrtnutých obrysů. Taková komplexnost a kvalita díla je vzácná. Autor nemusí násilím naroubovat nové postavy, ani změnit minulost nebo ohnout pravidla a popřít tím dříve vydaný text, jak se tomu v mnoha případech děje.

Upřímně je třeba přiznat, že mé nadšení pramení z toho, že patřím do cílové skupiny. Ženy si pragmatického, pokud možno emocím nepodléhajícího čaroděje-detektiva pravděpodobně moc neoblíbí. Na velmi málo stránkách hrdina přemýšlí o svých pocitech. Dokonce své případy řeší za pomoci logiky. I přístup hlavního hrdiny k ženám je sympatický: nerozumí jim. Na romantiku se zde nehraje. Přesto všechny ženské charaktery působí uvěřitelně.

Jestli máte rádi drsnou detektivní urban fantasy, odlehčenou černým humorem a neznáte sérii Harry Dresden, tak rychle spěchejte sehnat první díl Bouřková fronta. Jestli jste pravidelnými čtenáři a tento díl ještě nemáte, tak pro román V posledním tažení uhánějte. Dokonce se ani nemusíte zvednout ze židle, všechny díly jsou k dostání i v elektronické podobě.

Hodnocení: 90 %

Vydal: Triton; 2014