James Rollins a Rebecca Cantrellová: Krvavé evangelium

Evangelium psané krví, a ne ledajakou, je cílem pátrání nesourodé, snad osudem vyvolené trojice hrdinů Rollinsova mysteriózního románu.

Rollins_Krvave_EvangeliumDvaatřicetiletá americká archeoložka doktorka Erin Grangerová při práci na vykopávkách v izraelské Caesaree měla tu smůlu, že se ocitla příliš blízko Masadě, kde došlo k ničivému zemětřesení, a právě ona byla povolána, aby dohlédla na práci amerických vojáků na tomto nalezišti. Ve chvíli, kdy se spolu s tajemným knězem Rhunem Korzou a seržantem Jordanem vydala do nitra hory, ještě netušila, že jejich trojice je součástí záhadného proroctví o tajemné knize a že se tím zpochybní vše, v co dosud věřila, nebo spíš nevěřila.

Jordan s Erin se jako jediní přeživší útoku neuvěřitelně rychlých a silných tvorů dozvídají od Rhuna o tajném spolku sangvinistů, upírů (v románu se používá slovo strigoi), kteří hledají spasení ve víře a pokání a kteří přijímají pouze Kristovu krev. Jako Kristovi služebníci bojují proti ostatním upírům a pátrají po Kristově evangeliu, tajemné knize kdysi ukryté svatým Petrem v Masadě. Jenomže po zemětřesení v Masadě zjistí, že odsud byla kniha ukradena nacisty, a je právě na Erin, Jordanovi a Rhunovi, aby ji našli dřív, než se dostane do nesprávných rukou, protože by mohla obsahovat klíč k tajemství Kristových zázraků. A třeba by pak upíři mohli ven i za slunečného dne, jak po tom touží upírský spolek Belial.

Erin jako hlavní hrdinka je sympatická žena, která se vytrhla z rodinné náboženské sekty, aby se věnovala vědě. Nevěří ničemu, na co si nesáhne, co nespatří na vlastní oči. Proto má velký problém přijmout jak existenci nadpřirozených tvorů, tak třeba účinků posvěceného vína na upíry. Jordan je voják bez rodiny, a když Erin – neschopná odolat největší výzvě své kariéry – souhlasí s nebezpečnou účastí na misi, neváhá a postaví se jí po boku jako její ochránce. Rhun hledá především vykoupení ze svých starých hříchů, ale navíc je mu doktorka sympatická.

Celý příběh se odehrává během pouhých čtyř dní a čtenář spolu s ústřední trojicí zavítá nejen do Izraele, ale i Německa, Ruska a Vatikánu. Román postupným odhalováním indicií, putováním z místa na místo, i bojem s pronásledovateli připomíná Brownovu Šifru. Je nabitý akcí, ale i romantickou linkou, která tu však působí docela nadbytečně a děj v podstatě neovlivňuje.

James Rollins využívá skutečných historických a biblických postav jako vedlejších hrdinů v příběhu, což působí docela lacině. Přitažené za vlasy jsou i některé akční scény – ať už třeba boj s medvědicí, Erinin únik z vězení nebo dost neuvěřitelný nikým nespatřený průnik nepřítele ověšeného výbušninami do Svatopetrského chrámu či do papežovy ložnice. Dalším problémem pro čtenáře může být i to, že kniha není typickou současnou fantasy, jde „pouze“ o thriller ze současnosti s nadpřirozenými prvky, a tak tedy stejně jako Erin můžete zvláště jako nevěřící trpět nevírou – jak v existenci upírů a na druhé straně andělů, tak v sílu posvěcení a účinek posvěcených předmětů.

Přes tyto nedostatky napsali Rollins s Cantrellovou velice čtivý příběh, jemuž nechybí tajemná zápletka ani rychle odsýpající děj. A zvláště pokud máte rádi romány, které přinášejí fantastiku do známé reality či biblických událostí nebo máte rádi Rollinsovy fantasticky okořeněné thrillery, je Krvavé evangelium pro vás to pravé.

Vydal: BBart; 2013