Richelle Mead: Vampýrská akademie

Dhampýrka Rose a morojská princezna Lissa se rozhodly uprchnout z Akademie a jen tak se potulovat na vlastní pěst. Dva roky se jim to dařilo, nakonec však byly vypátrány a poslány zpět do školy, kde se musí vypořádat s otravnými spolužáky a nebezpečími, která by na ně správně na pozemku školy vůbec neměla čekat.

Mead_Vampyrska_akademieRichelle Mead se rozhodla ukázat upíry v novém světle. Vytvořila na první pohled komplikovaný svět vampýrů, kteří jsou rozděleni do několika skupin. Nejohroženější jsou Morojové, kteří se živí lidskou krví, ale nezabíjejí pro ni. Jsou smrtelní, slunce je oslabuje, neustále u sebe musí mít strážce a ovládají jeden ze čtyř elementů. Dhampýři jsou napůl Morojové, na rozdíl od nich však nepotřebují pít krev a tvrdě trénují, aby se mohli stát strážci. A pak jsou tu Strigojové, nelidsky silná nesmrtelná monstra, které slunce spálí na prach.

Hlavní postavou příběhu je Rose, která je také vypravěčkou. Je to velice impulzivní dhampýrka, jež udělá vše pro to, aby ochránila svou přítelkyni Lissu. K tomu jí pomáhá zvláštní pouto s Lissou, díky němuž Rose kdykoliv pozná, jak se její přítelkyně cítí. Přestože Rose zatím není strážkyní, tvrdě trénuje a své poslání bere velice vážně. Čtenář si ji určitě oblíbí také kvůli drzosti a důvtipu.

Lissa působí oproti Rose velice křehce a opravdu taková někdy je. I ona však dokáže být vytrvalá jako její kamarádka. Po návratu do školy je velice nejistá, čemuž nepomáhá nebezpečí, které na ni ve škole číhá na každém kroku. Zatím neovládá žádný element, ale umí uzdravovat nemocné.

Příběh je velice čtivý, dialogy jsou občas hodně přemrštěné, že se čtenář zasměje nad jejich hloupostí. To vše se dá ale lehce přehlídnout, protože akce téhle knize rozhodně nechybí. Autorka nutí čtenáře přemýšlet nad tím, kdo neustále ohrožuje Lissu a jestli se Rose skutečně dokáže chovat správně na tak dlouho, aby zvládla dokončit výcvik. Richelle Mead nezapomněla přidat pár milostných linek, které ale nejsou stěžejním motivem, jak už to v podobných knihách často bývá.

Richelle Mead napsala skvělý příběh, jehož zápletka se v prvním díle teprve rozvíjí. Tento úvod do světa dhampýrů, Morojů a Strigojů však stačí na to, aby čtenář chtěl vědět, jak to bude pokračovat. Až další díly přinesou mnohem více akce a složitější zápletku.

Speciální filmové vydání Vampýrské akademie obsahuje kromě křiklavě zelené obálky i pár stránek věnovaných fotografiím z filmu. Popisky pod každou fotografií jsou poněkud zbytečné, prakticky popisují to, co se na obrázcích zrovna děje. Nová obálka upoutá pozornost jak fanoušků filmu, tak literární předlohy.

Vydalo: Domino; 2014