Vampýrská akademie

Už za několik dní vtrhne do českých kin očekávaná adaptace románu Richelle Mead, Vampýrská akademie. Koncem února jsem měla možnost zúčastnit se předpremiéry filmu. Jaké dojmy si tedy ze setkání se světem Morojů, dhampýrů a Strigojů odnáším?

Vampire_Academy_poster

Rose Hathawayová se se svou kamarádkou, morojskou princeznou Lisou, skrývá ve světě lidí před svým druhem – a především před obávanými nepřáteli Strigoji, nemrtvými vampýry bažícími po moci. Obě dívky jsou ale vypátrány strážci Morojů a odvezeny zpět do školy, odkud ve strachu před Strigoji utekly. Rose coby dhampýrka podstupuje trénink pod vedením strážce Dimitrije, zatímco Lisa se soustředí na ovládnutí svých magických schopností. A k branám školy se stahují Strigojové…

Přípravy filmu byly bedlivě sledovány fanoušky knižní ságy už od prvních zpráv o tom, že k filmovému zpracování vůbec dojde. A když přišlo na výběr herců, fanouškovská základna se začala bouřit. Pokud patříte mezi ty, kteří z volby Zoey Deutch, Danily Kozlovského nebo Olgy Kurylenkové nebyli nadšení, mohu vás hned zkraje uklidnit. Herci a jejich výkony patří totiž mezi hlavní pozitiva celého filmu.

Zoey Deutch se role přidrzlé, odvážné, sebevědomé správňačky zhostila na výbornou a její Rose se stává největším tahounem celého filmu. Scény s ní si nelze neužít, byť její monology při duševním propojení s Lisou působí poněkud křečovitě. Lucy Fry ve své roli distingované princezy Vasilissy neurazí, ale ani nenadchne, kamarádská chemie mezi ní a Rose nicméně funguje naprosto dokonale a lze sotva uvěřit, že se tyto dvě mladé herečky poznaly teprve při natáčení. Trojlístek herců v ústředních rolích doplňuje Danila Kozlovkij. Velkým plusem je, že na roli Dimitriho Belikova zvolili Rusa, jelikož jeho lehký přízvuk tuto tajuplnou postavu výborně doplňuje. A pokud divák/fanoušek série promine poněkud trapnou úvodní část, kdy se slavný Dimitri poprvé objeví na scéně, pak si na diskutovaného Danilu rychle zvykne. Z vedlejších postav bych chtěla vyzdvihnout Sarah Hyland v roli Natalie Daškovové. Sarah si tuto upovídanou, nenápadnou šprtku vystřihla s gustem a její výkon patří vedle toho Zoeyina k tomu nejlepšímu, co Vampýrská akademie nabízí.

Je ale až příliš zřejmé, že na režisérskou sesli usedl tvůrce průměrných romantických komedií Mark Waters se scénářem svého, v této pozici nepříliš zkušeného, bratra Daniela. Obojí je totiž na filmu znát.

Ačkoli se v příběhu svět vampýrů připravuje na válku, v mnoha scénách působí film jako obyčejná romantická komedie ze střední školy, kde ústředním motivem je snaha sbalit toho nejúžasnějšího kluka, závist mezi sesazenou a vládnoucí královnou školy, pomluvy a drby. Některé postavy navíc nechal scénárista jednat poněkud nelogicky a téměř v protikladu ke svému postavení a roli. Je ovšem otázkou, nakolik je to chyba scénáře a nakolik předlohy.

Hlavní devízou filmu je pak humor, který do filmu přináší především Rose se svými hláškami a jednáním. A ačkoli se divák bude v pozitivním smyslu bavit vtipnými hláškami, v negativním smyslu mu nezbude, než se smát časté trapnosti mnoha scén.

Představit neznalému divákovi svět Vampýrské akademie skrze rozhovory dvou postav, které tento svět dobře znají, bylo poněkud nešťastným rozhodnutím, protože dialogy vysvětlující univerzum působí těžkopádně a uměle. Nabízí se otázka, proč se k tomuto kroku scenárista Daniel Waters uchýlil, když postavu Rose, průvodkyni příběhem, stejně nechal promlouvat v pozadí scén, které ukazují strukturu a fungování vampýrské společnosti.

Závěrečná scéna pak má jediný úkol – nalákat do kina na pokračování. Otázkou je ovšem nejen to, zda se pokračování dočkáme, ale jestli vůbec po této zkušenosti budou chtít fanoušci série nášup. Tuto otázku vzbuzuje především skutečnost, že na první díl se do kin diváci příliš nehrnou.

Vampýrská akademie je jen další z divácky velice vlažně přijatých adaptací paranormálních románů pro mládež, která sice nabízí výborně zvolený herecký ansámbl a propracovaný svět, její zpracování ale ve výsledku pokulhává. Přesto film přináší ve svém průběhu i závěru několik překvapení jak čtenářům, tak i neznalcům knižní předlohy, a když už nic, při jeho sledováním se budete velmi bavit – a možná na rozdíl od silně nepovedeného Města z kostí třeba zatoužíte i po druhém a třetím shlédnutí. Už kvůli Rose, která působí jako svěží vítr.

A pokud do kina půjdete, dívejte se pozorně. Na plátně můžete nejen zahlédnout autorku předlohy, ale pokud jste viděli trailer, třeba také poznáte, kterých scén z traileru se diváci ve filmu nedočkali.

Osobní hodnocení: 60%

Fantasy / Akční / Mysteriózní
USA, 2014, 105 min