Myke Cole: Hranice (Stínové operace 2)

Plukovník Alan Bookbinder, otec dvou dcer a zamilovaný manžel, pracuje v zásobovacím ústředí v Pentagonu. Je armádním důstojníkem, ale necítí se jím být, zkrátka funguje jako obyčejný vysoko postavený úředník. Všechno se změní, když se u něho začnou objevovat příznaky částečného napojení na magický proud.

Cole_HraniceNapoleon byl první, kdo řekl, že „armáda pochoduje podle toho, jak má plný žaludek“, což je staré potvrzení faktu, že logistika má zásadní roli při vojenských akcích. Armáda, která nemá co jíst, nemůže bojovat, armáda, která nemůže pružně a ve správném pořadí přesunout strategickou výzbroj tam, kde je potřeba, nemůže skončit jinak, než že přijde s málem a pozdě. (Hranice str. 58)

Plukovníkovou jedinou legální možností další existence se stanou JNO (Jednotky nadpřirozených operací). Než se Alan stačí rozkoukat, tak už míří na přísně utajenou POZ (předsunutá operační základna) Hranice v alternativním magickém světě. Alan brzy zjistí, že na celé základně má nejvyšší šarži, až na velitele základny plukovníka Taylora. Alan Bookbinder mu ve svých bojových zkušenostech nesahá ani po paty. Jako nový šéf personální sekce POZ, což není vůbec zanedbatelná funkce, zajišťuje skoro celé financování základny z dotací od Kongresu. Alan se sotva stačí ve své funkci zabydlet, když věci v alternativní dimenzi naberou nečekaný spád.

Druhý díl série Stínové operace se skládá ze tří částí. V Lidském rozměru se čtenář seznamuje s Alanem Bookbinderem, jenž nesmírně miluje svou rodinu. Ve svých pětačtyřiceti letech má hodnost plukovníka, ale pracoval pouze v kanceláři. Při každodenním styku s vojáky zocelenými skutečnými bojovými zkušenosti dostává tvrdě na frak, protože si uvědomuje, že proti nim je zkrátka nula. Z toho důvodu se vyhýbá většině konfliktů, protože se bojí, že na to nemá. Na druhou stranu je to muž na svém místě a rozhodě dokáže jít za svým cílem. Na POZ se Alan ocitá v době, kdy ve Stínovém kovenantu působí Oscar Britton, a stane se svědkem pozdějších událostí, které čtenář zná z Kontrolního bodu. Následující část, Cesta domů, se už časově odehrává po prvním dílu, ale hlavním hrdinou je pro změnu starý známý, hledaný terorista a uprchlík, Oscar Britton. Ten se snaží napravit jistou katastrofickou chybu, kterou má na svědomí. Mezitím trpí výčitkami .Ve Střetu se opět hlavním tahounem stává Alan Bookbinder, jenž dostává náročný a možná nesplnitelný úkol. Pár kapitol si ovšem pro sebe ukradne i Jan Thorsson, známý jako Harlekýn. Ten se bude muset rozhodnout, jestli má pro něho větší cenu splnění rozkazu, nebo život přítele.

Ani tentokrát Myke Cole své čtenáře nenudí. Na začátku lehce zrekapituluje děj Kontrolního bodu z pohledu jiné osoby a poté už následuje akce. Jeho hrdinové nejsou úžasní sebevědomí supermani s cool hláškami. Jsou to obyčejní vojáci, které potkala magie, a oni se s ní snaží vypořádat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, jak jim to svět, v němž žijí, dovoluje. Hranice trochu připomíná X-meny říznuté putováním Společenstva prstenu a okořeněné bitvou v Helmově žlebu ze Dvou věží. Až na to, že Gandalfův tým neměl portomanta, vrtulníky a tanky.

Situace v knize nejsou pro hrdiny jednoduché a občas se všechno řítí z kopce, a přesto drsní muži ze svých úst vypouštějí výrazy jako tě péro nebo krucipísek. To i žáčci na prvním stupni znají pádnější nadávky.

Myke Cole posunul příběh Stínových operací zase o něco dál, ale stále čtenářům dluží vypořádání s jednou hrozbou a odkrytí následků událostí ze závěru knihy. Připravte se na Průlom.

Vydal: FantomPrint, 2014