Will Hill: Department 19 – Utajená mise

Když vám ve čtrnácti před očima rozstřílejí otce, tak vás to určitě rozhodí. Když pak o pár let později uvidíte únos vlastní matky a nějaká příšera se vás snaží zabít, tak už je to pomalu na svěrací kazajku a polstrovanou celu. Nebo můžete sehnat zbraně, k nim ještě větší zbraně a jít tomu, kdo je za to zodpovědný, pořádně nakopat prdel.

Hill_Department19Nakladatelství MOBA v předvánočním období vydalo prvotinu anglického autora Willa Hilla. Dle dostupných informací se zajímá o upíry, mytologii a legendy. Jeho první kniha se v Anglii dobře prodávala a umožnila mu věnovat se psaní na plný úvazek. V současné době má vydány tři díly Departmentu 19 a jeden spin-off. Průměrné hodnocení jeho knih na goodreads.com je velmi slušné a naznačuje dobrý prodejní potenciál u cílové skupiny. O čem tedy kniha přesně je, jaké jsou její silné a slabé stránky a pro koho je určena?

Hlavní postavou je Jamie Carpenter. Průměrný mladík, kterému se najednou ve čtrnácti obrátí život vzhůru nohama. Několik cizinců s automatickými zbraněmi prakticky popraví jeho otce. Aby toho nebylo málo, tak je otec zpětně obviněn ze špionáže a velezrady a jeho zastřelení je vysvětleno jako legální zásah. Na útěku před hanbou se rodina začne stěhovat a v žádném městě nevydrží delší dobu. Po dvou letech je z Jamieho věčně naštvaný teenager, kterého ve škole šikanují a jenž nedokáže najít s matkou rozumný vztah.

Příběh nabere obrátky ve chvíli, kdy Jamie bezmocně sleduje únos své matky a sám málem přijde o život. V poslední chvíli jej zachrání tajemný muž, který si říká Frankenstein. Odvede Jamieho na základnu tajné organizace zodpovídající za kontrolu a likvidaci nadpřirozených příšer. Následuje seznámení s minulostí Carpenterovy rodiny a Jamie získá prostředky, aby mohl hledat svou matku.

Hlavní linie, odehrávající se v současnosti, je prokládána popisem událostí před sto a více lety. Celkem vtipně je zde využita postava Brama Stokera a přepsány události odehrávající se ve Stokerově knize Dracula.

Bohužel od hrdinova příchodu na základnu je znát největší nedostatek knihy. Chybí logické vysvětlení, jak taková organizace může fungovat. Autor ani nedokázal přesně definovat upíry a jejich možnosti a limity. Jednotlivá uvedená fakta se navzájem popírají. Čtenář je zbytečně zmaten a netuší, co na dalších stránkách Will Hill změní. K tomu se přidává podivné chování všech postav, kdy všichni a všechno účelově utváří z Carpentera ústřední postavu veškerého dění. Například supertajná vládní vojenská organizace se najednou podřídí rozmarům cholerického puberťáka.

Výše uvedené výtky naznačují, že kniha je určená spíše dětem či dospívajícím. Nenáročný příběh, módní upíři, neohrožený teenager, který jasně ukáže dospělým a monstrům, kdo je tady šéf. A zde je další velký rozpor. Spousta akčních scén je popsána dost brutálně. Asi málokterý rodič by chtěl, aby si jeho dvanáctileté dítko četlo o tak detailně vykresleném násilí. Zbývá tedy mládež 15+. Dospělý čtenář, hledající militantní urban fantasy, z knihy moc nadšen nebude.

Knížka Department 19 – Utajená mise vyšla nenápadně. Žádnou marketingovou podporu se mi nepodařilo zaznamenat. Zpracování však svědčí o celkem velkých ambicích vydavatele. Oč prostší je příběh, o to větší péče byla věnována provedení knihy. Kvalitní papír. Retrospektivní část je vkusně barevně rozlišena. Obálka decentně navozuje atmosféru Anglie a rozdělení vyprávění na více časových období. Jenže pokud příběh neznáte, tak je obálka prakticky neviditelná a nemá nejmenší šanci kupujícího zaujmout. O mnoho lepší jsou původní obálky, které si na nic nehrají a tvrdě útočí na cílovou skupinu.

Je možné, že v šestnácti bych knihu vnímal trochu jinak. Logické kiksy by mě tolik nebily do očí. Nechápal bych, že takhle armáda prostě nefunguje. Nedošlo by mi, že takhle se nic neutají. Přesto by si hlavní hrdina moje sympatie nezískal a nerozuměl bych tomu, proč autor mění základní pravidla svého světa za pochodu a žádná z postav se tomu nediví. Byl bych tehdy zklamán o něco méně než nyní.

Hodnocení: 50%

Vydal: Moba; 2013