Darren Shan: Sága Lartena Hroozleyho 2 – Oceán krve

Darren ShanOceánu krve poodkrývá další části ze života záhadného Lartena Hroozleyho. Zrození zabijáka čtenáři představilo desetiletého chlapce, který se stal upírovým pomocníkem a v průběhu jednoho dílu dospěl v muže. Na konci knihy jej mistr Seba Nil donutil vyrazit do světa na vlastní pěst. Každý mladý upír si musí z těla vyhnat lidskost a nasbírat životní zkušenosti, a teprve pak se může plně oddat požadavkům klanu.

Upír Larten a jeho kamarád Wester se potulují po světě téměř dvacet let. Za tu dobu stihli propadnout hazardu, chlastu a zlodějně. Lartena trápí výčitky svědomí, zda svým zpustlým chováním nešpiní mistrovu pověst. Bujarý život pro něj začíná ztrácet své kouzlo. Přidává se k bojové smečce a vyráží za dobrodružstvím. Vlčata navštěvují válečná bojiště a utápí se v  krvi. Lartenovi se ale nelíbí, jakým směrem se jeho život ubírá, a tak se s Westerem rozhodnou, že nastal čas na návrat k mistrovi. Pokud je ovšem přijme zpět.

Shan_Ocean_krveUplynulo už téměř půl století od chvíle, kdy Larten v tmavé hrobce narazil na Sebu Nila. Hlavní hrdina se změnil po fyzické i duševní stránce, přesto ještě musí učinit mnohá rozhodnutí ohledně způsobu života a jeho budoucnosti v klanu. Přátelé mu přezdívají Rtuť, avšak není to kvůli jeho oranžovým vlasům, nýbrž pro neuvěřitelně rychlé ruce, které jako by byly ze rtuti. Skalní fanoušci série Darren Shan měli možnost poznat Lartena coby seriózního a váženého upíra. Nyní vychází najevo, že tomu tak vždycky nebylo. V mládí byl věčně opilý a značně nerozhodný. Tento rozdíl je téměř zarážející.

Druhý díl ságy Lartena Hroozleyho se odehrává v Americe a je vyprávěn z pohledu Lartena v er-formě. Přesná doba není vymezena (stejně jako většina míst), ale jednou autor zmiňuje válku Severu proti Jihu. Kniha navazuje na Zrození zabijáka s odstupem pár let a v průběhu děje dochází k několika časovým skokům. Autor stručně připomíná nadpřirozené záležitosti z předchozího dílu a zároveň odhaluje nové informace, mezi něž patří následky vystavení upíra slunečním paprskům, obluzování nebo speciální tvrzené nástroje na holení. Svět upírů popisuje jako drsné a kruté místo, ale nezapomíná ani na dojemné a emotivní chvíle.

Fantasy příběh s prvky hororu má text podbarvený humorem a nadsázkou. Autor propracoval charakter postav průměrně a okolí popisuje stručně. Děj ubíhá svižně. Na scénu vstupuje hodně nových postav, z nichž nejvíc upoutá Malora a čarodějka Evanna. Bezvýznamné či méně důležité postavy se v příběhu jen mihnou a další sice sehrají určitou roli, přesto se nestane, že by se čtenář v ději ztrácel. Objeví se dokonce i spisovatel Bram Stoker, který nadnese téma Vlada Napichovače a přiměje jistého upíra k interview (narážka na Anne Rice).

Darren Shan nepopisuje vraždy nebo mrtvoly příliš násilně, protože píše knihy primárně pro mladší čtenáře. Některé scény působí ponuře a oproti prvnímu dílu se objevuje víc krvavých a děsivých okamžiků. Nikdy však nepřesáhnou hranici únosnosti. Oceán krve nabízí příjemnou odpočinkovou četbu pro mládež. Otevřený závěr nenechá čtenáře na pochybách, že se má v budoucnu na co těšit.

Vydalo: CooBoo ; 2013