Cassie Alexander: Noční směna

Blázinec. Pohotovost. Chirurgie. Karanténa. Veterina. Vítejte v oddělení Y4 v Okresní nemocnici, v hybridním oddělení ukrytém pod zemí, hluboko v komplexu nemocničních budov, kde jsou pacienty netopýrodlaci, kapustňákodlaci a další dlaci, denní služebníci upírů, draci se syfilidou, šílení měňavci i zraněné zombie. Funkci ochranky zastávají děsivé Stíny. Prvotřídní péči se snaží obstarat špatně placený zdravotní personál s věčně nepřítomným doktorem. Mezi nimi i pětadvacetiletá zdravotní sestra Edie Spenceová.

Alexander_Nocni-smenaMohla to být další (para)normální směna na Y4, ale nová posila oddělení Edie Spenceová přišla o svého pacienta, pana Listopada, který využil její chyby a v poblouznění léky si ublížil. Edie se cítí za jeho smrt zodpovědná a snaží se najít tajemnou Annu, kterou muž bez identity, přezdívaný personálem Y4 pan Listopad, hledal. Pátrání po holčičce zavádí zdravotní sestru do blízkosti krutých upírů s pedofilními skony, zaplétá se do intrik klanu Zverských a je zatažena do pochybného spolčení s nemocničními Stíny. Nakonec není ve hře jen Anna, ale i Ediin život a samotná duše.

Edie Spenceová původně pracovala na soukromé klinice, ale když se její starší bratr Jake potřetí předávkoval, tak dostala lukrativní nabídku. Přijme-li špatně placené místo na noční směně v Okresní na oddělení Y4, její bratr bude natrvalo vyléčen. Edie jako správná pečující a milující sestřička přijímá. Její nová práce nese vysoké riziko z fyzického i psychologického hlediska. Směny jsou náročné, rozhodně se u nich nenudí a pacienti jsou všechno, jen ne lidé. Edie splácí studentské půjčky, sdílí domácnost s kočkou Minnie a dobře vychází se svými lidskými kolegy. Není žádná super kráska, ale občas vyrazí do klubu, aby si našla milého muže na jednu noc, ale zásady bezpečného sexu jí zrovna moc neříkají.

Hlavní hrdinka Noční směny má dostatečně proříznutá ústa, většinu času pro strach uděláno a bohužel zůstává velmi empatická k pacientům, takže ji nejspíš jednou její práce zničí. Slabost projevuje i pro sobeckého bratra, který by spíš potřeboval nakopat do pozadí, místo aby za něho Edie řešila průsery. Edie je naprosto spokojená se svým životem, zatím netouží po manželovi, roztomilých dítkách a bílém plaňkovém plotu. Má ráda určité riziko, aby její život nebyl příliš nudný. Kolem hrdinky se objevují dva muži: tajemný zazobaný Asher s britským přízvukem a milý hasič Ti Smith, jenž je náhodou zombie.

Cassie Alexander svojí zdravotní sestřičku zasadila do světa, který se na první pohled neliší od toho našeho, ale ve skutečnosti mezi lidmi utajeně žijí různé nadpřirozené bytosti. Velkou moc má záhadné Konsorcium, jež mimo jiné stojí za oddělením Y4. Autorka se při volbě povolání pro svou hrdinku inspirovala sama u sebe a mohla tak do knihy zařadit vlastní upravené životní zkušenosti. Hlavním motivem Noční směny sice zůstává Edie a její boj o záchranu Anny, ale maximální prostor dostal chod Y4. Cassie Alexander ho vykreslila velmi působivě, zajímavě a uvěřitelně.

Zdravotní sestra patří mezi nevšední povolání hrdinek žánru urban fantasy. Noční směna přináší trošku pomalejší příběh plný zajímavých popisů, i když s nepříliš náročnou dějovou linkou. Hrdinka Edie se nebere příliš vážně, ale ani Noční směna se nesnaží působit příliš vážně. Občas se pohybuje na hraně humorné urban fantasy, nebo dokonce parodie. Vtipné momenty vyvažuje drsná brutalita manipulativních upířích klanů. Kromě nich se příběh hemží pestrou nadpřirozenou verbeží.

Noční směna by rozhodně neměla uniknout pozornosti fanoušků urban fantasy, protože nabízí čtenářům něco neokoukaného.

Vydal: FantomPrint; 2013