Philippa Gregory: Kacíř a čarodějka (Řád temnot 1)

Píše se rok 1453. Konstantinopol, jedna z bašt křesťanství, padla do rukou Osmanů. Nad křesťanským světem se začínají stahovat mračna změn, nepokojů a pohanství. Luca Vero, sedmnáctiletý novic kláštera sv. Xaviera, je obviněn tajemným cizincem z kacířství, neboť prohlásil, že vzácný předmět, který klášter vlastní, je padělek. K tomuto zjištění dospěl za použití jednoduché logiky a matematiky. Tajemný zástupce Řádu temnot nabídne chlapci práci na pozici vyšetřovatele mystérií, hledače temnoty a důkazů o znameních konce časů.

Luca skončil v klášteře, protože negramotní rodiče mu nedokázali dát jiné vzdělání. Talentovaný Luca nemá problém s fyzickou prací, ale jeho přednostmi jsou jazyky a počítaní. Neměl žádnou bezpečnější možnost než příjmout práci pro Řád. Svou funkci vyšetřovatele se snaží plnit co nejlépe, se ctí a spravedlivě. Bohužel není příliš rozhodný, což souvisí s jeho nízkým věkem a malým množstvím zkušeností. Není zaslepený katolík, ani poslušná ovce ve stádě. Při cestách doprovází Lucu jeho sluha Freize, bývalý klášterní kuchtík. Používá zdravý selský rozum, pečuje o svého pána, povídá si sám se sebou a má rád zvířata. Třetím mužem skupiny je ostřílený písař bratr Petr, který Lucu špicluje a uděluje mu rady, protože pro Řád pracuje už velmi dlouhou dobu.

Ženský element příběhu tvoří Isolda z Lucretili, která původně měla zdědit hrad a jeho pozemky, ale otec nakonec celý majetek odkázal jejímu bratrovi Gioriovi. Isolda dostala na výběr mezi obhroublým nápadníkem, nebo klášterem. Nakonec i s věrnou maurskou služebnou Ishraq končí v kláštěře jako jeho abatyše. Její služebná Ishraq představuje nejexotičtější prvek příběhu a patří mezi nejzajímavější postavy, má vzdělání v medicíně i boji.

První případ přivádí Lucu do dámského kláštera v Lucretili, kde se na rukou jeptišek objevují stigmata (krvácející rány jako po ukřižování), mají halucinace a mluví o Satanovi. Po krátké cestovní mezihře se Luca ujímá i svého druhého případu ve vesničce Vittorito, kterou sužuje vlkodlak. Knížku doplňuje doprovodná mapka Lucovy cesty a nechybí ani plánek kláštera.

Autorka Philippa Gregory se v v příběhu bohužel dopustila nepřesností, co se týče dobových reálií, a to obzvlášť u přirovnání. Většina záhad příběhu se dá vysvětlit logickým, nemagickým řešením. Prostí lidé bez (současných) znalostí pouze špatně reagují na věci, které si neumí vysvětlit. Ovšem pár věcí přesto zůstává opředeno tajemstvím.

Kacíř a čarodějka příliš neoplývá humorem a chybí i akce. Neznamená to, že by příběh byl nudný, ale spíš se jedná o méně akční detektivku, kde se záležitosti řeší rozumem, a nikoliv silou. Při vyšetřování v klášteře vládne v ději atmosféra skoro hororová. Za zmínku stojí pohled na katolickou církev a její představitele a zástupce. Obyčejní lidé vs. církev vs. šlechta. Postavy nejsou příliš výrazné a jejich vzájemné vztahy se teprve budují, čtenář se s nimi zatím jen seznamuje.

První díl série Řád temnot se sice tváří jako fantasy, ale představuje spíš křížence mezi příběhem pro mládež a historickým románem. Knížka se čte lehce, děj příjemně utíká a  vystihuje dobovou atmosféru, bez přílišného plýtvání popisy.

Vydal: Fortuna Libri; 2012