Gwen Hayes: Prokletí krve

Theia se rozhodla zachránit život svého milovaného Hadena tím, že zůstane v Podsvětí jako vězenkyně Mary, královny nočních můr. Nyní se vrací zpět do našeho světa, avšak zjišťuje, že Mara je mnohem zákeřnější, než si původně myslela.

Od návratu Theii z Podsvětí uplynul už týden. Theia se snaží vrátit ke svému starému životu, chodí do školy, stýká se s přáteli. Chce mít život tak obyčejný jako předtím, než se nechala uvěznit v zemi nočních můr. Přesto Theia cítí, že není spokojená, není šťastná. Stýská se jí po Podsvětí, kde se cítila víc doma než v našem světě, kde pro ni vlídné slovo má krom jejích přátel jen hospodyně v rodinném domě. I vztah s otcem je nyní napjatější než kdy dřív. Navíc se školou začíná šířit podivná nemoc. Studenti chřadnou jeden po druhém, něco jim vysává životní energii. Chladný a odtažitý otec představí Theie novou přítelkyni, jíž ovšem není nikdo jiný než Mara. Theia pochopí, že se ona, její přátelé, Haden i její otec ocitli ve větším nebezpečí, než si kdy uvědomovala. A v Podsvětí se schyluje k vzpouře.

Theia od událostí předchozího dílu rozhodně vyspěla. Už to není ta naivní holčička, pro kterou její kluk znamenal celý život, už není tak nesmělá a uzavřená před vnějším světem. Dlouhou dobu žila tam, kde se rodí noční můry, a to ji poznamenalo. Dospěla, zmoudřela. Víc než kdy předtím jí záleží na jejích kamarádkách, proto je nechce uvést v nebezpečí tím, že by se s nimi podělila o své starosti a trápení. V prvním dílu to byla jen dívka, která se právě osudově zamilovala. Nyní je to dívka, která již miluje a která cítí, že jí život, který žije, a svět, ve kterém žije, nestačí, chce něco víc a ví, že v našem světě to nenajde.

Haden, syn Mary a korunní princ Podsvětí z celého srdce miluje Theiu, ale chce pro ni něco lepšího než život v Podsvětí, život s démonem. V předchozím dílu připomínal namyšleného frajírka a školního playboye, ačkoli jeho jednání a mluva sedmnáctiletému chlapci neodpovídaly. Vzhledem k dospělejšímu jednání Theii je i jeho chování uvěřitelnější, není tak chladný a odtažitý. Ví, co chce, a radši by zemřel, než aby ponechal Theiu navěky své matce v říši nočních můr.

První díl této démonské duologie, Dnem i nocí, působil spíše jako prvoplánová romance bez hlubší myšlenky. Zpočátku, kdy Theia s Hadenem řeší důsledky milování démona s pannou, se zdá, že i druhý díl Prokletí krve půjde v jeho stopách. Linie příběhu ovšem postupně nabývá mnohem větších rozměrů a příběh se komplikuje, když se do hry vloží Mara se svými plány, pro něž se neštítí zneužít i Theiiny nejbližší.

Román je rozdělen na tři části. Hlavní postavou je Theia, proto jsou první a třetí část vyprávěny v ich-formě právě z jejího úhlu pohledu, který je několikrát proložený er-formou z pohledu Hadena. Prostřední část odehrávající se v Podsvětí je pak vyprávěna střídáním ich-forem z pohledů několika Theiiných přátel. Čtenář tak má příležitost sledovat, co se právě děje vedlejším postavám příběhu, a může poznat ještě hlouběji nejen psychiku jednotlivých hrdinů, ale také monstróznost Podsvětí.

Autorce Gwen Hayes se určitě nedá upřít bujná fantazie, s níž Podsvětí vykreslila. V prvním dílu jsme sice skrze Theiiny sny do Podvětí nahlédli, vzhledem k tomu, že se hlavní hrdinka tentokrát v temné říši ocitá na delší dobu, spolu s ní zjišťujeme, jaké všechny krásy i hrůzy Podsvětí skrývá. Je to země, kde se rodí všechny naše noční můry, a autorka ji dokázala popsat úžasně imaginativně.

Prokletí krve není jen temný fantasy příběh o dívce, která vlivem prožitých hrůz dospěla a rozhodla se obětovat v zájmu svých přátel a nejbližších. Je to příběh o odvaze, přátelství a lásce, které dokáží porazit i to nejděsivější zlo. Pokud vás, stejně jako mě, první díl této duologie zklamal, nenechte se odradit. Prokletí krve nestaví na romantickém vzdychání nad novým klukem ve škole, ale na akci, děsu a krvi, kterou v boji prolijí nejen noční můry.

Vydal Baronet, 2012