Batman/Spawn – dynamické duo v crossoveru

Spawn vstoupil na stránky komiksu v roce 1992 a ihned zaznamenal obrovský úspěch. Jeho duchovní otec Todd McFarlane i právě vznikající nakladatelství Image Comics se díky němu stali silou, se kterou se v komiksovém byznysu musí počítat. Spawn byl jednou z nejoblíbenějších komiksových postav 90. let. V roce 1994 si ho všimlo vydavatelství DC Comics a nedlouho poté se Spawn ocitl tváří v tvář samotnému Temnému rytíři – Batmanovi.

Mezi lety 1994 a 2022 Batman a Spawn změřili síly ve třech speciálech, které společně vydaly DC Comics a Image Comics a jeden od druhého se dost lišil. Prvním byl Spawn/Batman od Image Comics v roce 1994, ve stejném roce jej následoval Batman/Spawn: Ďábel války od DC Comics. Třetí crossover od Image Comics s názvem Spawn/Batman: Inner Demons byl plánován na rok 2006, ale k tomu již nedošlo. Po dlouhém čekání se však cesty obou postav konečně znovu protnuly o téměř 30 let později, v roce 2022, v komiksu Franka Millera Batman/Spawn od DC Comics. Tyto tři příběhy nyní díky nakladatelství CREW vycházejí v jednom svazku také u nás.

Spawn/Batman #1

Poprvé se Batman a Spawn potkali díky Toddu McFarlaneovi, Gregu Capullovi a Davu McCaigovi. Navzdory spolupráci těchto tří komiksových titánů však působí více než rozpačitě. Přitom po vizuální stránce jde o jednu z jejich nejlepších dosavadních společných prací. Každý panel přetéká stylem a každá stránka sálá téměř hmatatelnou energií. Batman i Spawn vypadají díky perfektním tahům Capullovy tužky dokonale. Capullovy kreslířské dovednosti se od doby, kdy pracoval na Spawnovi v 90. letech, o dost zlepšily a tento komiks je skvělým příkladem toho, jak jeho talent za téměř tři dekády vyrostl. Jeho kresba tuší je ohromující a navíc je vyšperkována neuvěřitelnými McCaigovými barvami.

Kromě krásně barevných kreseb toho však první příběh moc nenabízí. Jeho děj je nejen spletitý, ale vlastně ani nedává smysl. Přitom základní myšlenka příběhu je jednoduchá, Soví tribunál svými intrikami postavil Batmana a Spawna proti sobě. Soví tribunál ukázal Al Simmonsovi, že existuje způsob, jak osvobodit jeho milovanou Wandu z pekla. Neochotně přijímá a doufá, že právě to ho znovu spojí se ztracenou láskou. Výměnou za to Soví tribunál žádá jediné – zabít Batmana.

Tenhle příběh je trochu šílený. Je plný detailů a easter eggů, ale zároveň je to prostě bláznivá, hyperkinetická jízda. Todd McFarlane dělá, co může, aby vyprávěl příběh, který uspokojí fanoušky obou postav, a zároveň poskytuje multiversální propojení kontinuity mezi nimi. Děj se však postupně zamotává, až končí v téměř nepochopitelném zmatku. Dají se v něm sice rozpoznat dílčí zápletky a zvraty, ale ty nejsou buď dostatečně vysvětleny a/nebo nedávají smysl vůbec. Jedna z dějových linek například zahrnuje nechvalně známý perlový náhrdelník Marthy Wayneové, který je součástí jakéhosi spiknutí hraničícího s naprostou hloupostí. A Jokerovo cameo, které si autoři prostě nemohli odpustit, také není nic jiného zbytečný výkřik do tmy.

Příběh se nakonec stává chaotickým, přičemž matoucí finále je brutálně ploché. Pokud jde o práci se scénářem, je McFarlane svými sklony k přepálené dramatičnosti vždy dost nevyrovnaný a tento komiks není výjimkou. Ale i tady je spousta zajímavých nápadů.

Batman/Spawn: Ďábel války

Batman/Spawn: Ďábel války sice nesouvisí s předchozím crossoverem, ale ani on není bez chyby. S kresbou Klause Jansona a díky spoluautorství Douga Moenche, Chucka Dixona a Alana Granta je však tento komiks lépe zakotven v Batmanově světě. Příběh se odehrává krátce poté, co se z Al Simmonse stal Hellspawn. Nejdříve se ovšem musíme vrátit v čase do roku 1590, do osady Roanoke. Lidé, kteří sem přišli v roce 1587, roku 1590 záhadně zmizeli a jediné, co po nich zůstalo, jsou slovo „Croatoan“ vytesané do brány osady a „Cro“ vyryté do stromu. Tento záhadný exodus však kdosi přežil a jeho potomek plánuje vypustit pekelnou moc po celé planetě. Přestože každý z hrdinů nejdříve po této osobě pátrá na vlastní pěst, jejich cesty se záhy nevyhnutelně protnou.

V této části příběhu však scénář příliš rychle přeskakuje, je nejasný a obě jeho dějové linky zůstávají nevyřešené. Batman a Spawn také ve skutečnosti poměrně dlouho neinteragují a velká vrcholná bitva skončí dříve, než vůbec začala. Stále je to však lepší scénář než Spawn/Batman #1, ale příběh by potřeboval ještě doladit, aby se všechny dílčí zápletky pořádně spojily.

Výtvarná práce Klause Jansona je solidní, ale není to McFarlane. Tlusté linie a hranatý styl však zajímavě spojují Spawnův drsný svět s Batmanovým. Ďábel války je nakonec asi lepší než Spawn/Batman #1 Todda McFarlana, i když i tento příběh má k dokonalosti daleko.


 

Batman/Spawn #3

Poslední ze tří crossoverů poprvé vyšel v roce 2022. Stojí za ním Frank Miller a Todd McFarlane. Kresba je tak skvělá, jak by se od tohoto kreslíře dalo čekat. Je velice podmanivá a každý panel pohání příběh vpřed, přičemž Batmanův design jasně čerpá inspiraci z The Dark Knight Returns a Batman: Year One. Kresba je odvážná, detailní a celkově jde o jedno z nejlepších McFarlaneových děl. Od barev až po barevně odlišené texty v bublinách je zde téměř všechno špičkové. To ale bohužel nezachraňuje slabý scénář a zápletku.

Batman, který se odehrává ve stejném vesmíru jako The Dark Knight Returns, přichází do New Yorku ve snaze vyřešit případ, v němž hledá arzenál zbraní a osoby odpovědné za únosy bezdomovců, kteří mají být použiti při kybernetických experimentech. To je docela dobrá zápletka a mohla by fungovat. Jenže Frank Miller scénář dohnal až k hranicím absurdna. Batman jako by trpěl psychotickými poruchami. Upřímně řečeno, je zde vylíčený jako totální hulvát a tyran, který si znepřátelí téměř každou postavu, se kterou přijde do styku. Navíc se příběh se až příliš často točí kolem zbytečně nuceného konfliktu mezi Batmanem a Spawnem, včetně mnohastránkových bojů, které neslouží žádnému skutečnému účelu ani příběh neposouvají dál. Millerův přehnaný přístup končí rozbitím toho, co mohlo být strašidelnou a zajímavou záhadou, na něco víc než na vtip.

Frank Miller věnuje tolik času uvedení obou titulních postav do vzájemného rozporu, že zanedbává doopravdy dokreslovat zápletku tak, aby dávala smysl. Millerův scénář nemá žádný tok. Vrší jednu scénu na druhou, ale bez smyslu nebo důvodu, a když příběh skončí, nic se skutečně nevyřeší. Pár dějových vláken je samozřejmě propletených, ale jsou zpracovány spíše jako dodatečná myšlenka a na druhém místě po nepatřičném, nestálém vztahu Spawna a Batmana.

Batman Franka Millera je v podstatě hlas Clinta Eastwooda, který vám při čtení hraje v hlavě. Miller neustále nechává Spawna čelit hněvu Batmanových dialogů. Temný rytíř často nazývá Spawna „grázlem“ a „neukázněným“. Na konci dokonce nazve Spawna „klukem“. Tohle není Batman, na jakého jsme zvyklí, ale na druhou stranu Miller píše zahořklého Netopýra a je jasně řečeno, že tento příběh je spíše doprovodným dílem k Millerovu komiksu Batman: Návrat temného rytíře. Příběh sice nakonec nikam nevede, ale alespoň díky McFarlaneově skvělé kresbě stojí tento výlet do New Yorku za to.

Přestože ani jeden z těchto tří crossoverů nepřinesl smysluplný příběh, který by spojoval Spawna a Batmana naprosto uspokojivým způsobem, výtvarná stránka potěší většinu komiksových fanoušků. Klaus Janson, Todd McFarlane a Greg Capullo předvádějí nádherné umění, přičemž Capullo tady odvedl asi nejlepší práci za celou svou kariéru. Pokud čtenáře neuspokojí příběhy, mohou se utěšovat alespoň tím, že si užili špičkové umělecké dílo. Pro fajnšmekry pak může být jistou náplastí obsáhlý skicář, ve kterém mimo jiné najdou celý komiks Batman/Spawn: Ďábel války v kresbě tuší.

Tento sborník crossoverů mezi Batmanem a Spawnem je po scenáristické stránce sice slabší, ale stále je v něm spousta dobrého. Zatímco příběhy se pohybují od nestandardních až po naprosto nesmyslné, kresba všech tří se vážně nedá překonat. Zážitek se tedy může u každého čtenáře lišit. Určitě stojí za to tomuto sborníku věnovat čas, jen je třeba mít na paměti, že to, co v něm najdete, pravděpodobně nesplní většinu očekávání. Doporučuji, ale s maximální opatrností.

Vydala: CREW, 2024
Scénáře: Dough Moench, Chuck Dixon, Alan Grant, Frank Miller
Výtvarníci: Greg Capullo, Klaus Janson, Todd McFarlane
Překlad: Jan Kukrál
Tisk: barevný
Vazba: vázaná s přebalem
Počet stran: 280
Cena: 849 Kč