Jitka Ládrová: Němé duše

Jitka Ládrová, editorka povídkových sborníků, ve svém prvním samostatném románu Němé duše přináší příběh na pomezí historického a společenského románu.

Spolueditorka sborníků Město králů, Zpívající věže a Struny osudu Jitka Ládrová není v řadách autorů fantastiky žádným nováčkem. Její první samostatný román proto budil velká očekávání ještě před vydáním. Nyní díky nakladatelství Host doputoval až k nám do redakce.

Spousta lidí není spokojena s tím, jaký život jim rodiče či osud přichystali. Mnozí se s rolí jim určenou nakonec smíří a více méně s odřenýma ušima, ohnutou páteří a hlavou mezi rameny doklopýtají ke smrti. Ale jsou i tací, kteří se pokoušejí vzdorovat osudu a neváhají využít jakoukoliv příležitost svůj život změnit. Mezi takové patří sice povrchní, ale nikterak hloupý syn majitele luxusního nevěstince Omden. Mladík netouží po ničem jiném než zmizet z domu. Svým otcem opovrhuje, a že by někdy převzal jeho řemeslo, to pro něj nepřipadá v úvahu. Přitom v rodném Šeldrapu patří v podstatě k honoraci. Když mu nevyšla studia v hlavním městě říše, pokusí se najít si cestu do velkého světa jinak.

Jeho rodným městem, které stojí na pokraji džungle, se šíří zvěsti, že někdo nebo něco v jeho nejbližším okolí zabíjí lidi. Kdyby se Omdenovi podařilo zjistit, kdo za vraždami stojí, získal by slávu. Mladík se tedy rozhodne spojit síly s velmožem, který do města přicestoval, aby mordům přišel na kloub. Dalším z obyvatel vykřičeného domu je dívka Namia. Submisivní děvče učarovalo nejen Omdenovi, ale také vyšetřovateli.

Druhá dějová linie připomíná vzdáleně Hru o trůny nebo jakýkoliv historický román. Čtenář sleduje osudy prince Maargela, následníka trůnu, a velitele jeho stráže Runela. Jak se jejich osudy protnou s osudy Namie a Omdena, vám ovšem neprozradím.

Jitka Ládrová si pro čtenáře připravila zajímavý vztahový propletenec, v němž není o zvraty nouze, a to především v druhé polovině knihy. Každý z aktérů téhle hry má totiž nejen své záměry a touhy, ale skoro všichni také ukrývají tajemství. Proto příběhu dominují především intriky a pletichy.

Svět, v němž sice magie funguje, ale čtenář se o ní mnoho nedozví, jako by vypadl z historického románu a jediným opravdu atraktivním místem tu je džungle. Bohužel jí a jejím obyvatelům autorka nevěnovala příliš prostoru.

Ve finále jsou Němé duše především o vztazích jednotlivých hrdinů. Ti jsou však předvídatelní a ploší. Charaktery jednotlivých postav si jsou navzájem podobné jako vejce vejci, přitom právě na nich celý román stojí a padá. A ani s uvěřitelností na tom nejsou bůhvíjak skvěle. Příkladem budiž Omdenův otec. Ten sice provozuje nevěstinec, ale když se zaměstnankyně, kterou si vypěstoval jako budoucí hvězdu podniku, rozhodne živnost opustit, bez mrknutí oka jí dá své požehnání.

Románu se ovšem nedá upřít spád a čtivost, a to především díky tomu, že autorka přeskakuje v pravidelném rytmu mezi jednotlivými postavami, a tím udržuje čtenáře v napětí. Také vývoj postav stojí za pochvalu. Ovšem největší obdiv patří Jitce Ládrové za neskonale precizní čtenářský servis, který na svých autorských stránkách pro čtenáře připravila. Přílohové materiály a zákulisní informace o vzniku knihy, mapa Skalního města či grafiky s citáty postav jistě potěší každého, komu by se po dočtení románu po světě Němých duší stýskalo.

Na knize je vidět, s jak velkou láskou na ní autorka pracovala. Pokud Němé duše budete číst jako vztahovku z ranku young ydult, pravděpodobně ve vás vzbudí nadšení. Staré kozáky či čtenáře toužící po komplexním fantasy světě však nejspíš neuhranou.

Vydal: Host, 2023
Počet stran: 504
Cena: 469 Kč