Klára Smolíková: Vesmírná zásilkovna

Lidstvo se vydalo ke hvězdám a úspěšně se zabydlelo i v těch nejodlehlejších koutech vesmíru. K těm, kteří opustili matičku Zemi, patří i rodiče malého Noriho. Chlapec se srdcem dobrodruha se na objevování hlubokého vesmíru těšil, realita pro něj ovšem byla obrovským zklamáním.

Klára Smolíková je autorkou mnoha knih pro děti a mládež a také metodických materiálů a učebnic. Ať už jsou její knihy věnované mladším dětem, či náctiletým, nevypráví pouze zajímavé příběhy, ale obsahují také vzdělávací složku. Témata jejích knih se často dotýkají velkých postav naší historie (Jan Amos Komenský, Jan Hus, Karel IV.), ve své nové knize se však vypravila do vesmíru a vrátila se tak k příběhům pro kluky, jakým je například komiks Viktorka a vesmírná dobrodružství, či série Vynálezce Alva.

Nori a jeho vesmírné dobrodružství

Planetární systém hvězdy TRAPPIST-1 je nudnější než roboťák, který má na zvídavého hocha dohlížet, a základna, na které Nori s rodiči žije, také moc zábavy nenabízí. Proto se chlapec rozhodne udělat si menší výlet s vypůjčenou lodí. Tím se jednak dostane do obrovského maléru, jednak prožije velké dobrodružství na palubě pašerácké, pardon, vesmírné dopravní kocábky. Galaxie je totiž plná planet, mezi nimiž pendlují lodě Vesmírné zásilkovny, a jedna z nich na svou palubu omylem vezme neposedného Noriho.

Gryfon, který jako by z oka vypadl Hanu Solovi, chlapce zapřáhne do práce a malý pozemšťan se tak v roli vesmírného pošťáka dostane například na vodní planetu či na planetu Laputa. Na své pouti nekonečným vesmírem bude čelit nejen černým dírám, ale také zlovolným robotům, nebo zachrání vzácného vetříka. Nori se na cestách naučí něco o historii vesmírných letů, fyzice i odpovědnosti za své činy.

Vesmírná zásilkovna je příjemná dobrodružná knížka, která osloví spíš mladší čtenáře, tomu také odpovídá rozsah sto stran, větší font, krátké kapitoly a ilustrace Martina Hanschilda. Stejně jako v předchozích autorčiných knihách zde děti najdou několik jednoduchých testíků, rodiče zase ocení pár pop kulturních odkazů. Některé termíny (například efekt motýlích křídel, červí díra, či absolutní čas) budou muset rodiče dětem dovysvětlit. Ty zase na oplátku mohou tatínky a maminky seznámit s chlupatým praslíkem, který miluje čokoládu.

Vesmírná zásilkovna se asi nezařadí mezi nejlepší autorčiny knihy, ale kluci mezi sedmým až desátým rokem si ji rozhodně užijí.

Vydala: Pikola, 2023
Ilustrátor: Martin Hanschild